چاقوی زنجان 2 هزار و 350 سال پیشینه دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در همایش چاقوسازان زنجان گفت: هنر ساخت چاقو در زنجان پیشینه 2 هزار و ۳۵۰ ساله دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی گفت: شرکت توسعه پیچاق زنجان با همکاری این اداره‌کل، شرکت شهرک‌های صنعتی و خوشه چاقو، با حضور پیشکسوتان عرصه چاقوسازی همایش چاقوسازان زنجان را برگزار کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: داشتن نوآوری در تولیدات چاقو و تلفیق هنر دیروز با علم امروز با حفظ اصالت هنر، بسته‌بندی مناسب و جذاب و کاربردی کردن آن متناسب با نیاز جامعه موجب جلب توجه مردم به این هنر_صنعت برای تأمین بازار فروش و رفع دغدغه هنرمندان است.

او گفت: در تبدیل استان زنجان به مقصد گردشگری، برند شدن صنایع دستی به ویژه چاقو نقش مهمی دارد و ضروری است هنرمندان با داشتن خلاقیت و نوآوری در تولیدات صنایع دستی در تحقق چشم انداز زنجان به عنوان مقصد گردشگری کمک کنند. بخش دولتی و خصوصی در عرصه صنایع‌دستی باید با هم همکاری کنند.

صفوی اظهار کرد: برای حفظ جایگاه هنر و جذب مخاطب و مشتری، باید اصالت هنر حفظ شود  و صنایع دستی در گذشته متناسب با شیوه زندگی سنتی بوده و اکنون باید صنایع دستی متناسب با شرایط روز تولید شده و کاربردی باشد.

مهدی افضلی هم در این مراسم گفت: زنجان مهد چاقوی ایران است و باید برای بقای هنر چاقو سازی این روز را به عنوان روز ملی ثبت کنیم تا برای همیشه ماندگار شود.

رئیس مؤسسه انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان افزود: صنعت چاقوسازی زنجان بین ۳ هزار و ۲۰۰ شاخه صنایع‌دستی رده پنجم کشوری را در حوزه صنعت فلزات دارد و جزو صنایع اصیل دنیا هم محسوب می‌شود.

این همایش عصر روز پنجشنبه 22 تیرماه 1402 در سالن زیتون شهرستان زنجان با حضور مقامات استانی و صنعتگران صنایع دستی برگزار شد و از  زحمات ابراهیم حیدری، نادر عباسی،  اکبر آقاجانلو و مشهدلو از اساتید پیشکسوت رشته چاقوسازی قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042402019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha