مراسم آیینی علم‌بندان روستای بیل‌آباد زرند برگزار می‌شود

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند از برگزاری مراسم آیینی علم بندان روستای بیل‌آباد زرند در روز جمعه 30 تیرماه 1402 خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، محمد اسلامی با اشاره به اینکه این مراسم در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اظهار کرد: این مراسم هر ساله از محل مخصوص نگهداری عَلم‌ها در صبح روز سوم محرم با حضور جمع کثیری از مردم و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند با بیان اینکه در طول این مراسم آیینی روستاییان بیل‌آباد با دود کردن اسپند، پخش شربت، شکلات و چای از حاضران پذیرایی می‌کنند افزود: ذبح چند نفر شتر در طول مسیر و به خصوص در روستای ده یعقوب و بردن علم به روستای بیل‌آباد از جمله برنامه‌های این مراسم تاریخی است.

او بیان کرد: از اول صبح روز سوم محرم بساط آشپزی در آشپزخانه‌ بزرگ مسجد بیل‌آباد بر پا می‌شود و ده‌ها دیگ بزرگ برای پذیرایی ناهار و شام از میهمانانی که از سراسر شهرستان استان و حتی نقاط مختلف کشور در این مراسم حضور داشتند از برنامه‌های جانبی این مراسم خاص است.

اسلامی خاطرنشان کرد: البته ساعات ذبح شتر، گاو و گوسفندان نذری نیز بر اساس نظم خاصی استوار است که این آیین چند صد ساله را زیبایی معنوی خاصی می‌بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042602170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha