تکیه معاون الملک محفل انس کرمانشاهیان با عاشورا

تکیه معاون الملک با کاشی‌های هفت رنگ و هزار نقشش در قلب شهر کرمانشاه نماد و محفلیست برای انس گرفتن مردم کرمانشاه با وقایع عاشورای حسینی که در میان میان مردم این دیار جایگاه و منزلت ویژه‌ای دارد.

رئیس اداره موزه‌های استان کرمانشاه در یاداشتی نوشت: تکیه معاون الملک این بنای با شکوه در دوره قاجار و در سال ۱۳۲۰ هجری قمری توسط مرحوم حسین خان معین الرعایا به منظور برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان کربلا و اجرای مراسم تعزیه در شهر کرمانشاه و در کنار رودخانه آبشوران احداث شد.

پس از به توپ بستن و تخریب ساختمان اولیه در زمان مشروطه خواهی، برادر دیگر حسین خان به نام حسن خان معروف به معاون الملک نسبت به تملک چند ملک در اطراف ساختمان اولیه و نوسازی، توسعه و کاشی‌کاری این بنای ارزشمند اقدام کرد.

این تکیه که به‌واسطه معماری زیبا و کاشی‌کاری منحصر بفرد پس از تاق بستان ارزشمندترین اثر تاریخی شهر کرمانشاه است، در سال 54 به شماره ۹۴۵  با نام تکیه معاون الملک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در طول ایام علاوه بر برگزاری مراسم دینی و مذهبی پذیرای گردشگران، پژوهشگران و علاقه‌مندان آثار فرهنگی تاریخی از نقاط مختلف ایران و جهان است.

چون نیت بانی و واقف این تکیه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن یاد و خاطره واقعه کربلا  بوده با بهره‌گیری از اساتید و هنرمندان آن دوره علاوه بر تصاویر وقایع تاریخی تصاویری زیادی از واقعه کربلا در بخش حسینیه و مخصوصا زینبیه بر روی تابلوهای کاشی هفت رنگ به شکل بسیار زیبایی بر دیوارهای این مجموعه نقش بسته است.

عاشورایی‌ترین بخش تکیه معاون الملک، زینبیه است که تصاویر مختلفی از واقعه کربلا از جمله، نبرد حضرت سید الشهدا (ع)، نبرد حضرت قاسم (ع)، آمدن زعفر جنی به یاری امام حسین(ع)، وارد شدن اهل بیت به مجلس یزید پلید، وارد شدن اهل بیت به مدینه مکرمه، تصویر ظهر عاشورا و شهادت حضرت علی اکبر (ع) و حضرت علی اصغر (ع)، خاک سپاری شهدا، قیام مختار و ... به صورت کاشی هفت رنگ بر دیوارهای این بخش نصب شده است. علاوه بر این تصاویر اشعار محتشم کاشانی با خط نستعلیق بسیار زیبا در وصف شهدای کربلا بر روی کاشی هفت رنگ در زیر گنبد زینبیه نصب شده است.

همه ساله در دهه اول محرم هیئت‌ها و دسته‌های عزادری از نقاط مختلف کرمانشاه با حضور در این تکیه به عزاداری شهادت امام حسین(ع) و یارانش می‌پردازند. بدون تردید تکیه تاریخی فرهنگی معاون الملک در قلب شهر کرمانشاه با کاشی‌های هفت رنگ و نقوش هزار رنگش محفلیست برای انس گرفتن مردم کرمانشاه با وقایع عاشورای حسینی که جایگاه ویژه‌ای در میان مردم این دیار دارد.

به دلیل قدمت و ویژگی های خاص برگزاری مراسم عزاداری در این بنای تاریخی و مذهبی این مراسم با عنوان "مراسم عزاداری در تکیه معاون الملک" با شماره ۶۷۳ در 22 آذرماه 1391 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050700350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha