دومین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی اقتصاد محلی را رونق می‌دهد/ تبدیل قزوین از معبر به مقصد گردشگری با برگزاری جشنواره/ فرصتی برای ایجاد نشاط در جامعه

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت برگزاری دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی گفت: برگزاری این جشنواره باید دارای نتایج و دستاوردهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، عصر سه‌شنبه 24 مرداد 1402 در دومین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی که با حضور اعضای این شورا در محل دفتر معاون میراث‌فرهنگی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: این جشنواره باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آثار و نتایج مختلفی در حوزه‌های گوناگون از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و بتواند اقتصاد محلی را رونق دهد و مردم و صنوف در زمان برگزاری جشنواره از دستاوردهای آن متنفع شوند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: تجلیل از مفاخر و همچنین تجلیل از خانواده‌های شهدا باید در برنامه‌ریزی‌های برگزاری این جشنواره قرار گیرد و  در این باره برنامه‌ریزی‌ها باید از سوی استان انجام شود. در کنار این موضوع، معرفی اماکن تاریخی قزوین در زمان برگزاری جشنواره در تهران اهمیت بسیار زیادی دارد.

دارابی با اشاره به نام‌گذاری ۹ شهریور به نام «روز قزوین»، نیز گفت: این نام‌گذاری اهمیت بسیار زیادی دارد و این تاریخ بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های قزوین با برگزاری تور رسانه‌ای به مناسبت روز قزوین است.

او در ادامه افزود: مولفه‌های مردمی‌سازی جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی را در جلسه بعد باید مورد بررسی قرار گیرد. باید قبول کنیم که این جشنواره فرصتی برای ایجاد نشاط در جامعه است‌ چرا که میراث‌فرهنگی ارتباط مستقیمی با وحدت ملی دارد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: این جشنواره باید به درجه‌ای منجر شود که مردم با تمام ظرفیت‌های قزوین آشنا شوند. به طور حتم این جشنواره باید اقتصادمحور باشد یعنی مردم با برگزاری این جشنواره منتفع شوند. تمام شهرها و شهرستان‌های استان قزوین باید در برگزاری این جشنواره مشارکت داشته باشند و از محل برگزاری جشنواره منتفع و بهره‌مند شوند و قزوین به یک مقصد گردشگری تبدیل شود.

دارابی تصریح کرد: امروز قزوین مسیر و معبر گردشگری نیست با برگزاری این جشنواره قزوین باید تبدیل به مقصد گردشگری شود و اقتصاد این استان را متحول کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی باید به رونق اقتصادی در استان قزوین کمک کند از این رو باید نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار کنیم، نمایشگاه و جشنواره خوراک، جشنواره شیرینی و خوراکی‌های محلی و ... باید در زمان برگزاری جشنواره در قزوین برگزار شود تا مردم و صنوف از این جشنواره بهره‌مند شوند.

او با اشاره به اهمیت تقویت و ارتقای سواد میراثی در جامعه یادآور شد: در دو سال اخیر اقدامات بسیار خوبی برای ارتقای سواد رسانه‌ای انجام شده است. برگزاری این جشنواره یکی از این کارها است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: مجموعه میراث‌فرهنگی این جشنواره را متعلق به خودش بداند تا این کار ماندگار شود. کارگروه‌ها باید یکی یکی شکل بگیرد و کارها با سرعت پیش برود.

دارابی یادآور شد: برای بهتر برگزار شدن این جشنواره به طور حتم پوستر درجه یک و تیزر درجه یک می‌خواهیم چرا که این کلاس کار این جشنواره است. همچنین دبیرخانه این جشنواره در قزوین باید یک روز در میان جلسه داشته باشد. تمام سوابق جشنواره قبل نیز باید به دبیرخانه قزوین ارسال شود.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: پروتکل‌هایی باید در این جشنواره رعایت شود که یکی از آن‌ها رعایت حقوق مالکیت تولیدکنندگان آثار است.

اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی چه گفتند؟

آنچه در ادامه می‌آید چکیده صحبت‌ها، نظر و پیشنهادهای اعضای این جشنواره است:

علیرضا تابش دبیر جشنواره:

تدارک‌های اولیه در دبیرخانه تهران و در قزوین مهیا شده با این حال نیازمند سرعت عمل بیشتر و حمایت بیشتر در این باره هستیم. در این رابطه با استاندار قزوین نیز دیدار داشتیم که دستورات خوبی صادر شد.

همچنین جلسه‌ای با فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع در استان قزوین  برگزار کردیم که خوشبختانه صاحبان صنایع نیز علاقه‌مند برای مشارکت در این جشنواره هستند.

موضوع تبلیغات محیطی، معرفی ظرفیت‌های استان قزوین، تهیه جایزه‌ قزوین، برگزاری تورهای ویژه قزوین، برگزاری تورهای تولید محتوا، معرفی اماکن تاریخی استان قزوین، پوشش حداکثری این رویداد، تبلیغات رویداد در صفحات مجازی و خبرگزاری میراث‌آریا، برنامه‌ریزی برای افزایش ثبت نام بر اساس فراخوان، همکاری صدا و سیما، تعیین شعار جشنواره و ... از مهمترین موضوعاتی است که باید در برگزاری این جشنواره مورد تاکید قرار گیرد.

همچنین بر اساس تفاهم‌نامه انجام شده مقرر شد ۵۰ درصد هزینه برگزاری جشنواره را وزارت میراث‌فرهنگی و ۵۰ درصد را استان تامین ‌کند با این حال با اسپانسرهایی در این باره مذاکره کردیم.

روز ۹ شهریور روز قزوین نام‌گذاری شده است به همین علت با همکاری اداره‌کل روابط‌عمومی وزارتخانه به دنبال برگزاری تور رسانه‌ای به این مناسبت هستیم.

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین:

موضوع مردمی برگزار کردن جشنواره یکی از اهداف مهم ماست و منظور از مردمی برگزار کردن این جشنواره به این معناست که این جشنواره برای مردم و با همکاری مردم برگزار شود.

روزهای برگزاری این جشنواره در یک مکان ثابت برگزار نخواهد شد بلکه امکان مختلفی برای برگزاری این جشنواره در قزوین در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از موضوعاتی که آن را دنبال می‌کنیم تهیه جایزه قزوین است که برای این موضوع یک کارگروه تشکیل شده است.

حسن میثمی مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی:

برای معرفی هرچه بهتر این جشنواره و نیز معرفی ظرفیت‌های استان قزوین تورها رسانه‌ای برگزار خواهد شد که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قصد داریم این تور را در روز 9 شهریور برگزار کنیم.

البته برگزاری تور رسانه‌ای تنها مختص رسانه‌های گروهی نیست بلکه در این تور رسانه‌ای شبکه‌های اجتماعی، بلاگرها و ... نیز حضور دارند.

همچنین کمپین ویژه‌ای برای معرفی قزوین در روزهای برگزاری جشنواره خواهیم داشت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تبلیغات محیطی معرفی ظرفیت‌ها و داشته‌های فرهنگی تاریخی قزوین در تهران انجام خواهد شد.

رسول صدرعاملی کارگردان سینما:

برگزاری جشنواره به صورت مردمی اهمیت زیادی دارد اما مردمی‌سازی به معنای اختصاص جشنواره به یک قشر خاص نباید باشد بلکه تمام مردم از جمله جوانان در برگزاری جشنواره مشارکت داشته باشند.

مهدی فرجی تهیه کننده:

یکی از برنامه‌های جشنواره تولید ویدئوهایی کوتاه به تعداد ۱۰۰ ویدئوی ۳ دقیقه‌ای است. به نظر می‌رسد این عدد بسیار زیادی است و ساخت آن ممکن است امکان‌پذیر نباشد از این رو به نظر می‌رسد در این بخش از برنامه جشنواره باید تجدیدنظر شود.

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به مردمی‌سازی جشنواره و مشارکت خانواده‌ها کمک کند، تقویت حضور کودکان و برنامه‌ریزی برای حضور و مشارکت کودکان در این جشنواره است.

استفاده از ظرفیت‌های بلاگرها نیز اهمیت دارد. به طور حتم در کنار رسانه‌های گروهی بلاگرها نیز می‌توانند بع خوبی به معرفی قزوین کمک کنند.

پوران درخشنده تهیه کننده سینما:

 اگرچه این جشنواره در قزوین برگزار می‌شود اما متعلق به قزوین نیست بلکه متعلق به همه مردم ایران است. از دو هفته قبل از برگزاری باید در شهرهای مختلف این جشنواره برگزار و تبلیغات آن آغاز شود.

حضور جوانان اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی و هویت تاریخی و ملی حتما باید مشارکت جوانان را در این جشنواره تقویت کرد.

تنوع میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس ایران زیاد است و از طریق برپایی این جشنواره می‌توان آن‌ها را به خوبی معرفی کرد.

احمدرضا درویش کارگردان سینما:

درباره ساخت ۱۰۰ ویدئو ۳ دقیقه‌ای به نظرم بهتر است این موضوع را به ۱۰ فیلم‌ساز برجسته پیشنهاد دهیم که ۱۰ ویدئوی درجه یک با حجم ۳ دقیقه تولید کنند.

مردمی‌سازی بسیار اهمیت دارد. این مردمی‌سازی می‌تواند با مشارکت اتحادیه‌ها و صنوف تحقق یابد چرا که میراث‌فرهنگی گستره متنوعی از آثار ملموس و ناملموس و حتی پوشاک و غذا است.

این در حالی است که  قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است از این ظرفیت‌ها باید استفاده کرد. استاد امیرخانی چهره برجسته خوشنویسی است و اتفاقا اهل قزوین است. در کنار ظرفیت خوشنویسی، قزوین دارای مفاخر زیادی است که این مفاخر در هنگام برگزاری جشنواره تجلیل شود. حتی می‌توان فراتر برنامه‌ریزی کرد و جایزه‌ ملی میراث‌فرهنگی در سال به یک نفر از مفاخر و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی اهدا شود.

شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاتر:

برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به طور حتم اهمیت زیادی دارد اما سوالی که دارم این است که عاقبت این جشنواره چه خواهد شد و بعد از جشنواره چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که این جشنواره در حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد تاثیرگذار باشد.

برای تاثیرگذاری این جشنواره باید اقداماتی را برنامه‌ریزی کرد که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار باشد. اعتقاد داریم جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی باید به وفاق ملی کمک کند.

در برگزاری این جشنواره باید موج ایجاد کنیم یکی از مهمترین دستاوردهای این جشنواره می‌تواند شادپیمایی باشد. این قدرت جشنواره است که مردمی اداره شود و باعث ایجاد نشاط و تقویت وحدت ملی شود.

آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران:

جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی فرصت مهمی برای معرفی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس و افزایش سواد رسانه‌ای مردم است.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی:

در استان قزوین شهرها و روستاهایی داریم که باید در برگزاری این جشنواره تبلور پیدا کنند. یکی از موضوعات مهم ما حفظ میراث شفاهی است این میراث در بین مردم قزوین رواج دارد و در برگزاری جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، میراث شفاهی و آیین‌های مردمی نمایان می‌شود.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری:

این جشنواره یک فرصت برای ایجاد پنجره جدید برای معرفی میراث‌فرهنگی است. تهیه فیلم‌های کوتاه با موضوع کاوش و معرفی حوزه‌های باستان‌شناسی با تائید روابط‌عمومی یکی از موارد تولید محتوا در حوزه میراث‌فرهنگی است.

کاوش‌های باستان‌شناسی، عملیات‌های نجات‌بخشی و ... نادیده گرفته شده و از این جشنواره می‌توان ربای معرفی اهمیت آن‌ها استفاده کرد.

تولید محتوا توسط مردم به مردمی‌سازی جشنواره کمک می‌کند. کمیته بهره‌برداری نیز به نظر من باید ایجاد شود تا نتایج برگزاری این جشنواره به خوبی معرفی شود.

محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

جشنواره مردمی از دل مردم بیرون می‌آید. باید آموزش مردمی شدن را ارائه دهیم.

یکی از ضربه‌هایی که جشنواره‌های ما می‌خورد تراکم جشنواره‌ها است. برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد این جشنواره به سرنوشت جشنواره‌های قبلی در کشور دچار نشود.

مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران

در استان قزوین فیلم‌ساز داریم و ظرفیت‌های خوبی داریم از این ظرفیت‌ها باید بتوانیم به خوبی استفاده کنیم.

در 58 شهر ایران انجمن سینمای جوانان را داریم این‌ها ظرفیت‌های خوبی برای تولید محتوا و معرفی داشته‌ها ما در حوزه میراث‌فرهنگی است و می‌توان از این ظرفیت در استان‌های مختلف و در زمان برگزاری این جشنواره کمک گرفت.

هادی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین:

قزوین در طول تاریخ در جغرافیا اهمیت داشته به گونه‌ای که دریایی به اسم قزوین داشتیم. در حالی که در حال حاضر حق قزوین در ساخت فیلم‌ها و مستندها به خوبی ادا نشده است. این جشنواره باید این نواقص را برطرف کند و به معرفی مولفه‌های میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس قزوین بپردازد.

یکی از بخش‌های این جشنواره تولیدات نوآوری و خلاقانه است این نیز بسیار اهمیت دارد و باید جسورانه این خلاقیت و نوآوری را با محور و رنگ و بوی میراث‌فرهنگی اجرایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052501395

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha