سفال‌گری چهارمحال و بختیاری، حاصل نبرد پنجه با آب و خاک

سفال‌گری چهارمحال و بختیاری حاصل نبرد پنجه با مخلوط آب و خاک است که نقش آن بر دل می‌نشیند.

میراث‌آریا: سفال‌گری به هنر ساخت ظروف سفالین گفته می‌شود، در این رشته زیرمجموعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، بعد از ساخت ظروفی از گِل رُس، آن‌ها را درون کوره گذاشته تا در دمای زیاد پخته، به سفال تبدیل و از دوام، سختی و محکمی خاصی برخوردار شود.

سفال را می‌توان از دیرینه‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای دست‌ساز انسان دانست که همواره در زندگی مورد مصرف بوده است و هنوز هم در بین نسل‌ها، قشرها و گروه‌های مختلف جامعه، استفاده‌های گوناگون تزئینی و کاربردی دارد.

اما امروزه گرانی‌ها، نوسانات اقتصادی بازار، افزایش قیمت مواد اولیه و نبود بازار فروش، این هنر زیبا و کاربردی با مشکلات شدید دست و پنجه نرم می‌کند و از سبد خرید خانوارها تا حد زیادی خارج شده است.

هم‌اکنون بیش از ۳۰ هنرمند در چهارمحال و بختیاری در رشته سفال‌گری فعالیت می‌کنند که مواد اولیه مورد نیاز را از استان‌های دیگر تهیه و تأمین می‌کنند.

سفال‌گری چهارمحال و بختیاری، حاصل نبرد پنجه با آب و خاک

اصلی‌ترین مواد در کار سفال‌گری شامل گِل و لعاب، در داخل استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و باید از تهران و همدان تهیه شود.

نوسانات اقتصادی و گرانی در بازار اثر خود را بر روی مواد اولیه و مصالح مورد نیاز در تمامی رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نشان داده و اثر منفی آن بر روی رشته سفال‌گری کم نبوده است.

ابزار مورد استفاده در این رشته شامل کوره، چرخ سفال‌گری، ابزار گِل‌کن و تعدادی دیگر از وسایل ساده هست که تهیه آن به راحتی امکان‌پذیر است.

برای تهیه یک محصول در رشته سفال‌گری، از زمان ساخت تا مرحله تحویل سه هفته زمان نیاز است.

در ابتدا اتود اولیه (طرح اولیه) با دست انجام و سپس با توجه به زیبایی مُدل با چرخ یا دست، محصول ساخته و ملحقات لازم مثل دسته یا نقوش اضافه را افزوده و یا گاهی، قسمت‌هایی حذف می‌شود تا به طرح نهایی برسد.

سفال‌گری چهارمحال و بختیاری، حاصل نبرد پنجه با آب و خاک

تولیدات این رشته باید با روند خیلی آرام خُشک شود تا فُرم خود را از دست ندهد و یا تَرَک نخورد.

بعد از خشک شدن کامل محصول، باید سُمباده بخورد و برای نخستین پُخت آماده شود که در اصطلاح به آن "بیسکوئیت" می‌گویند.

پس از مرحله پُخت، با توجه به نقش و لعاب در نظر گرفته شده برای محصول، دوباره درون کوره گذاشته می‌شود.

با توجه به تکنیک به‌کار رفته در انواع تولیدات رشته سفال‌گری، امکان پُخت محصول تا سه مرحله هم وجود دارد.

پس از آن انواع سفالینه‌های تولیدی وارد بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود و به‌علت تنوع در رنگ و طرح دارای مشتری‌های فراوانی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053001707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha