مراسم عزاداری حسن، حسین میامی

آیین‌های محرم و صفر در شهر میامی همه‌ساله باشکوه خاص و با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی برگزار می‌شود، از جمله این مراسم می‌توان به آیین سنتی علم‌برداری، مراسم ویژه روز علمدار، نخل گردانی، پخت و توزیع آش شله‌قروت و... اشاره کرد.

میراث آریا: بنا به گفته معتمدین و کهن‌سالان شهر میامی این مراسم را که از پیشینیان خود فرا گرفته‌اند، حدوداً بیش از 200 سال پیش همه‌ساله در طول ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شده است. این آیین نیز همچون آیین سنتی علم‌برداری، مراسم ویژه روز علمدار، نخل گردانی، پخت و توزیع آش شله‌قروت و ... نشان از قدمت و اصالت عزاداری حسینی در میامی دارد.

بنای حسینیه اعظم میامی توسط محمدتقی خان سرهنگ در حدود 200 سال پیش وقف شده و مراسم عزاداری حسن، حسین نیز یکی از آدابی بوده که از بدو تأسیس حسینیه در این بنا انجام می‌شده است.

خدمتگزاری در بنای مذکور (حسینیه اعظم میامی) به‌صورت ارثی بوده و از پدر به فرزند می‌رسد. در این مکان هر شخص مسئول بخش مخصوص خود بوده (کفشداری، سقاخانه، چایخانه، آشپزخانه، سفره‌اندازها و...) و با توجه به تمرکز هیئت‌های عزاداری در حسینه اعظم و حجم زیاد کار، خادمین به عزاداری در طول روز نمی‌رسیدند و در آخر مراسم همگی در داخل فضای حسینیه گرد هم آمده و مراسم حسن، حسین را بجا می‌آوردند. البته در حال حاضر علاوه بر خادمین، عموم مردم نیز در این مراسم شرکت می‌کنند.

مراسم عزاداری حسن، حسین میامی

هیئت‌های مذهبی و سینه‌زن‌ها به‌ویژه جوانان و نوجوانان بعد از برگزاری سوگواری در مساجد و تکایا محل خود برای برگزاری آیین حسن، حسین به‌سوی حسینه اعظم حرکت می‌کنند و پس از حضور در این محل با شور خاصی به دورهم حلقه می‌زنند.

در این مراسم سنتی هر شخص با دست چپ کمر نفر کناری را گرفته و با دست راست سینه می‌زنند. یک نفر هم در وسط حلقه، هماهنگ با سینه‌زن‌ها به‌طور متناوب با گام اول می‌گوید حسن، سینه‌زن‌ها با گام دوم جواب می‌دهند حسین. در ادامه، کلمات گام اول تغییر می‌کند و نام‌های مظلوم، تشنه، بی‌یار گفته‌شده و هرکدام چند بار تکرار می‌شود که در جواب هرکدام از این کلمات جمعیت سینه‌زن جواب می‌دهند: حسین.

حلقه‌های آیین عزاداری حسن، حسین به تعداد افراد شرکت‌کننده بستگی دارد، گاهی بیش از ۱۰ حلقه تشکیل می‌شود که با تشکیل این حلقه‌ها ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت (ع) نشان می‌دهند. بعد از آن که افراد تشکیل‌دهنده حلقه، چهار یا پنج دور چرخیدند، یک نفر با صدای بلند چند بیت از شعر معروف محتشم کاشانی باز این چه شورش است که در خلق عالم است را خوانده و در آخر هر مصرع سینه‌زن‌ها فریاد می‌کشند: یا حسین و در این حالت دست خود را بالا می‌برند.

مراسم عزاداری حسن، حسین میامی

دور زدن حلقه یکی دو بار دیگر تکرار شده و این آیین در نهایت با فریادهای یا حسین به پایان می‌رسد.

در وسط حلقه این مراسم خادمان حسینیه با لباس‌های مخصوص که اغلب سبزرنگ است حضور می‌یابند و به این سنت مذهبی زیبایی و شکوه خاصی می‌دهند. آئین عزاداری حسن، حسین مردم میامی شهرت کشوری دارد به‌طوری‌که علاقه‌مندان زیادی در این ماه‌ها، از جای‌جای کشور خود را به این شهر رسانده تا شاهد اجرای این آیین زیبا باشند.

آیین عزاداری حسن، حسین درگذشته به این صورت نبوده است و بیشتر بزرگان و ریش‌سفیدان شهر می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند. در وسط حلقه دو نفر از بزرگان به‌عنوان میاندار انتخاب می‌شدند و با فریاد حسن، حسین سینه‌زن‌ها را هدایت می‌کردند. در شهر میامی هفت هیئت عزاداری فعالیت‌های دینی و مذهبی را برگزار می‌کنند.

گزارش از جواد طیبی

انتهای پیام/

کد خبر 1402053001728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha