رونق ویژه‌ اشتغال و اقتصاد گیلان در بخش صنایع‌دستی

صنایع‌دستی گیلان صنعتی آمیخته و عجین شده با سنت است که در کنار جذابیت‌های بصری و روحی و روانی، ابزار کاری برای کارآمدی اقتصادی است تا جایی که بخشی از اشتغال گیلان دل در گرو صنایع دستی دارد.

ولی جهانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان در یادداشتی نوشت: تنوع رنگ، در عین حال سادگی و فروتنی آثار گران بهای صنایع‌دستی، دنیایی از رمز و راز در دل نهفته دارند.

صنایع‌دستی و یا به عبارتی دست سازه‌های قدیمی که برگرفته از فرهنگ، هنر و ادبیات یک قوم و اقلیم است در گوشه گوشه ایران برجستگی خاصی دارد.

این دست سازه‌های تاریخی و هنری در گیلان هم جایگاه ویژه‌ای دارد و هر ساله میلیون ها گردشگر در کنار دیگر مواهب گردشگری و تاریخی به خاطر تماشای دست سازه های تاریخی و هنری این استان، کوچه بار سفر را به مقصد شمال کشور می بندند.

تنوع دست سازه‌ها و یا به بیان امروزی صنایع‌دستی در گیلان همانند دیگر قابلیت های تاریخی، گردشگری و طبیعی، زبانزد خاص و عام است.

صنایع‌دستی گیلان صنعتی آمیخته و عجین شده با سنت است که در کنار جذابیت های بصری و روحی و روانی، ابزار کاری برای کارآمدی اقتصادی است تا جایی که بخشی از اشتغال گیلان دل در گرو صنایع دستی دارد. دست سازه های هنری و تاریخی گیلان شاهکاری از معماری، تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است‌. تاکنون در گیلان بالغ بر ۶۰۹/۸۰۴ دلار صادرات در بخش تولیدات صنایع‌دستی صورت گرفته است. تاکنون ۷۳ کارگاه صنایع‌دستی در گیلان از این اداره مجوز دریافت کردند. صنایع دستی در حوزه اشتغالزایی در گیلان سهم و نقش بسزایی دارد. تاکنون ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده و برای حدود هزار نفر در این بخش شغل ایجاد شده است. تاکنون حدود ۲۰ دوره آموزش عمومی برای حدود ۳۰۰ نفر تشکیل شده است. ۴ روستای ارده، عنبران، جیرده و شالما به همراه شهر رشت همزمان در سال ۱۳۹۹ شال‌بافی، گلیم‌بافی، سفال‌گری سنتی و چوب‌تراشی منسوب به این چهار روستا و رشتی‌دوزی رشت ثبت شد. ارده روستا ملی شال‌بافی در سال ۱۳۹۹، عنبران روستای گلیم‌بافی در سال ۱۳۹۹، جیرده روستای ملی سفال‌گری سنتی‌تر سال ۱۳۹۹ و شالما روستای ملی چوب‌تراشی در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060800588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha