صادرات بیش از ۳ میلیون دلار صنایع‌دستی استان فارس به 4 کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: میزان صادرات صنایع‌دستی به انضمام زیورآلات سنتی در دولت سیزدهم به کشورهای ایتالیا، قطر، آلمان و روسیه سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید مؤید محسن‌نژاد گفت: در دولت سیزدهم بیش از 3‌هزار شغل در حوزه صنایع‌دستی استان ایجاد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای به‌روزرسانی تولید درزمینه‌های کمی و کیفی آموزش است و در همین راستا 640 دوره آموزش صنایع‌دستی برگزار شده است و همچنین در 15 زندان استان فارس تعداد 550 نفر زندانی از آموزش صنایع‌دستی بهره‌مند شدند.

او حمایت از صنعتگران را در امر درآمدزایی بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: در این راستا در دولت سیزدهم در 42 نمایشگاه داخلی و 4 نمایشگاه خارجی شرکت کرده‌ایم.

محسن‌نژاد بیان کرد: طی این مدت 2 برند صنایع‌دستی خاتم سروناز و خاتم خاتون شیراز ثبت شده است که در صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین اقدامات و راهکارها برای بازاریابی، تبلیغات و فروش صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس عنوان کرد: صدور مجوزات سه‌گانه کارت شناسایی، کارت انفرادی وکارت کارگاهی برای 7‌هزار و 600 نفر از دیگر کارهای انجام‌ شده در این حوزه بوده است. همچنین با احیای رشته صنایع‌دستی سیاه‌چادر و اوبی بافی زمینه را برای احیای مجدد و باززنده‌سازی دیگر رشته‌های فراموش‌ شده فراهم کردیم.

او درزمینه شناسایی و ثبت شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی گفت: شهر خشت کازرون (حصیربافی)، روستای کندازی مرودشت (رواربافی) و روستای تنگ چوگان کازرون (رندبافی) از موضوعات مهم بود که در دولت سیزدهم انجام شده است.

محسن‌نژاد اظهار کرد: 78 میلیارد تومان تسهیلات از تبصره 18 و تبصره 16 مشاغل خانگی بنیاد برکت به صنعتگران فعال استان فارس پرداخت شد تا در زمینه تولید محصول و رفع موانع تولید حوزه خود گام بردارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: اخذ 23 مهر اصالت یونسکو، درجه هنری نشان ملی هنرمندان نیز از عملکردهای 2 ساله دراین حوزه بوده که امسال نیز در آذرماه 1402 همایش مربوطه به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

او به 35 کارگاه آموزشی رایگان و حمایتی اشاره کرد و گفت: واگذاری کارگاه‌های تولیدی به هنرمندان شاخص صنایع‌دستی طی تفاهم‌نامه‌ای با اداره بهزیستی و بنیاد شهید استان فارس در دولت سیزدهم انجام‌ شده است.

محسن‌نژاد افزود: 6 خانه صنایع‌دستی گره‌چینی ، تذهیب و گل و مرغ و کهربا نیز در استان فارس طی این 2 سال راه‌اندازی شده که مراکز مهمی برای آموزش و تربیت هنرمندان صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به موقعیت شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ و ارتقای این جایگاه نیز اقدامات مناسبی انجام شده به‌طوری‌که شش سردیس از شاخص‌ترین هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی ساخته و در محل باغ جهان نمای شیراز در معرض دید عموم قرار گرفت و پیگیری نام‌گذاری تعدادی از معابر شیراز به نام صنایع‌دستی در دست اقدام است.

او تصریح کرد: معاونت صنایع‌دستی این اداره کل همچنین عنوان رتبه نخست معاونت‌های صنایع‌دستی کشور را در سال 1401 به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061200808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha