پروژه حفاظت و مرمت باروی قلعه باستانی ایرج افتتاح شد

 پروژه حفاظت و مرمت قلعه باستانی ایرج به‌مناسبت هفته دولت روز سه‌شنبه ۷ شهریورماه 1402 با حضور فرماندار شهرستان پیشوا، مسئولان محلی و استانی و ملی افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، ابراهیم تاجیک نوری فرماندار پیشوا در این آیین گفت: خوشحالیم بعد از سال‌ها پروژه مهم حفاظت و مرمت باروی قلعه باستانی ایرج آغاز می‌شود. امیدواریم در آینده نزدیکی با این اقدامات ارزنده تعمیر و مرمت بزرگترین قلعه خشتی جهان شاهد حضوز علاقه‌مندان و گردشگران این اثر بی‌بدیل ملی و جهانی باشیم و اینجا به کانون حضور همگان و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و اجتماعی تبدیل بشود و جامعه محلی از رونق گردشگری بهرمند شود.

قدیر افروند سرپرست پایگاه ملی ری باستان ضمن معرفی پروژه، ویژگی‌های بی‌نظیر قلعه عظیم باستانی ایرج را برشمرد و گفت: این دژشهر باستانی دارای وسعتی در حدود ۲۰۰ هکتار و با ۱۴۸ برج و ۴ دروازه و قطر بارو (در پایه) ۲۲ متر و حداکثر ارتفاع موجود ۱۵ متر با خندقی عظیم که دور تا دور قلعه ایرج را فراگرفته بود یک شگفتی تمام عیار معماری و شهرسازی دوره تاریخی پارت-‌ساسانی ایران و جهان است و سه قنات تاریخی نیز در داخل این قلعه وجود دارد که آب مورد نیاز این دژ عظیم را فراهم می کرده است.

او افزود: اعتبار خفاظت و مرمت این فاز یک میلیارد تومان است و در نظر داریم برخی از آسیب‌های جدی در بارو را که بعضا بشکل حفره‌های خطرسازی درآمده‌اند، مرمت کنیم و در مواردی هم باید معماری زیبای نمای بیرونی را خوانا سازی و ترمیم و تقویت کنیم.

افروند اظهار امیدواری کرد که اعتبار مورد نیاز سال۱۴۰۲ و سال‌های آتی این مگا-پروژه حفاظتی و مرمتی در مقیاس مورد انتظار آن، همه ساله تامین و تخصیص داده شود که این اقدام ارزنده ابتر باقی نمانده و گام به گام با موجب دلگرمی و حضور گردشگران دوستداران میراث فرهنگی و هم بهره‌مندی جامعه محلی از منافع آن شود.

همچنین در این آیین که دادستان و دیگرمسئولان محلی و استانی و روسای ادارات شهرستان حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061400949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha