مطالعات جامع برای مرمت مسجد جامع گرگان در دست اقدام است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از پیگیری برای تدوین طرح مطالعات جامع مرمت مسجد جامع گرگان در سه فصل پس از تأمین اعتبار مورد نیاز خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری روز پنجشنبه ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع گرگان یکی از آثار ارزشمند و تاریخی مذهبی استان گلستان و گرگان است و برای حفظ آن، باید مرمت و بهسازی صورت گیرد. استحکام‌بخشی بنای مسجد جامع گرگان بسیار اهمیت دارد و تدوین طرح مطالعاتی برای آن نیاز است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: در بازدید اخیر اسکندر مختاری مشاور عالی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه ابنیه و بافت‌های تاریخی، از مسجد جامع گرگان و برگزاری نشستی تخصصی با اعضای شورای فنی میراث‌فرهنگی استان مقرر شد، مطالعات مرمت این اثر تاریخی‌مذهبی شاخص استان پس از تأمین اعتبار مورد نیاز، در سه فصل شامل مطالعات شهری و معماری، مطالعات سازه‌ای در ایوان قبله و برداشت و مستندنگاری اسکن لیزر، برد کوتاه و فتوگرامتری و تهیه نقشه‌های مربوط به پلان‌ها، مقاطع و جزئیات اجرایی شود.

او افزود: در این نشست تخصصی مقرر شد شرح خدمات مطالعات شهری و معماری و همچنین مطالعات سازه‌ای در ایوان قبله مسجد جامع گرگان تکمیل و پس از بررسی در خصوص تعیین مشاور اتخاذ تصمیم شود. در بخش سوم مطالعات جامع این اثر تاریخی که برداشت و مستندنگاری است نیز مقرر شد شرح خدمات پیشنهادی از مشاوران ذیصلاح اخذ شود.

ساوری با تأکید بر این‌که در همه مراحل مطالعاتی و اجرایی مرمت مسجد جامع گرگان حضور باستان‌شناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ضروری است، بیان کرد: پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برای اتصال چاه‌های فاضلاب واحدهای تجاری جنوب مسجد جامع گرگان به سیستم فاضلاب شهری پیگیری‌های لازم را از دستگاه‌های اجرایی متولی می‌کند.

مسجد جامع گرگان که در سال ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در محله بازار نعلبندان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و در زمینی به مساحت ۱۶۰۰ مترمربع واقع شده است. این بنا یکی از آثار و بناهای تاریخی است که در سده‌های پنجم و ششم یعنی اواسط دوره سلجوقی ساخته شده است.

مناره، کهن‌ترین بخش مسجد است که با پلان مدور بر روی سنگی گرد و ضخیم واقع شده است. ورودی مناره در ضلع شرقی و دارای پلکان داخلی است. بر بدنه بیرونی مناره نقوش و کتیبه برجسته آجری به خط کوفی تزئینی اجرا شده است.

محراب مسجد به همراه سنگ‌نوشته‌های متعدد حجاری‌شده و تاریخی متعلق به دوره صفوی و قاجار با مضامین دستورات و قوانین حاکمان و وقف نامه چسبیده به دیوارهای ایوان غربی (ایوان قبله) قرار دارد. درب و منبر چوبی نفیس مسجد به‌صورت منبت‌کاری با نقوش و تزئینات اسلیمی و هندسی و کتیبه به خط ثلث از دوره تیموری به یادگار مانده است. تزئینات معماری که در ساخت مسجد جامع گرگان به‌کاربرده شده ترکیبی از آجر و کاشی، کاشی هفت‌رنگ و مناره آجری با خطوط کوفی مربوط به دوره سلجوقی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061601034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha