مرمت و احیای دروازه کال مغار عقدا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از مرمت و احیا دروازه کال مغار عقدا توسط پیمانکار به‌صورت پیمانی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مصطفی سپهری اردکانی روز شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: قدمت دروازه کال مغار مربوط به دوران آل مظفر است که به‌نوعی دروازه جنوب شرقی ورودی به عرصه بافت تاریخی عقدا محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان مهم‌ترین اقداماتی مرمتی پروژه را اجرای دیوارچینی خشتی با ملات گل، کنگره چینی خشتی لب برج‌ها، اجرای طاق و تویزه خشتی و اجرای اندود کاهگل ته کش و روکش نام برد.

سپهری اردکانی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بافت تاریخی عقدا را وجود عناصری همچون حصار، برج و بارو، دروازه و ورودی‌های متعدد در آن عنوان کرد.

او با اشاره به اینکه دروازه کال مغار به سبب کارکرد چندگانه از منظر امنیتی و اجتماعی، ترکیب و نحوه شکل‌گیری ساختار، حائز اهمیت است، اظهار کرد: در این دروازه برج‌های توخالی با دسترسی مارپیچی به قسمت فوقانی آن وجود دارد که روی این دو برج، پوشش قوسی آن با یک طبقه اضافه، محلی را برای ایجاد تیرکش های افقی و عمودی مهیا کرده است.

دروازه بزرگ برج خواجه نعمت در مجاورت این مجموعه از دیگر ورودی‌های باقیمانده در عرصه بافت تاریخی ارزشمند عقدا است.

مرمت و احیای دروازه کال مغار عقدا

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha