برگزاری جشنواره ملی آش زنجان به رونق گردشگری می‌انجامد

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: برگزاری جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را باید به صورت هدفمند و برنامه محور انجام داد و باید برای برندسازی این جشنواره تلاش کرد این جشنواره و نمایشگاه در رونق اقتصادی و گردشگری منطقه تاثیرگذار است.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، مرتضی شهامی روز ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ در جلسه هماهنگی برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی و هفدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور دستگاه‌های اجرایی مختلف در سالن امام علی استانداری زنجان گفت: جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی یک فرصت عالی برای استان زنجان است و باید از این فرصت مناسب برای توسعه استان در بسیاری از جهات استفاده کرد.  

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان افزود: برگزاری جشنواره ملی آش و برپایی نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، نه تنها باعث جذب گردشگر می‌شود بلکه رونق اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت. باید از طریق جشنواره ملی آش ایرانی برای سال آینده یک برند مشهور و قدرتمند برای زنجان به وجود آید.  

او گفت: این رویداد باید در فضای مناسب با رعایت حجاب و عفاف و با کمک و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی استان که دخیل در برگزاری این جشنواره هستند، لازم است از امور محوله آگاه بوده و دستگاه‌های خدمات‌رسان در ایام برگزاری جشنواره بصورت آماده باش، در جهت برگزاری باشکوه‌تر این جشنواره تلاش کنند.  

شهامی بیان کرد: برگزاری این جشنواره می‌تواند بیش از پیش موجب توسعه گردشگری و صنایع دستی استان شود. مردمی بودن این جشنواره مهم‌ترین اعتبار آن است.  

برگزاری جشنواره ملی آش زنجان به رونق گردشگری می‌انجامد


جشنواره آش خانواده محورترین جشنواره است

سیدسعید صفوی در این جلسه گفت: تاکنون ۱۵ دوره جشنواره ملی آش و ۱۶ دوره نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور استان‌های مختلف در استان زنجان برگزار شده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: در سومین نشست شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور، با ثبت سه رویداد مهم استان زنجان که شامل جشنواره ملی آش یرانی، جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی زنجان در تقویم گردشگری موافقت شد. این جشنواره به خانواده محورترین جشنواره ایران معروف است.  

او گفت: امسال هم مانند سال گذشته به علت شرایط آب و هوایی که در مهرماه بر زنجان حاکم می‌شود در فضای سربسته و در کریدورهای نمایشگاه بین‌المللی کاسپین برگزار خواهد شد.  

صفوی بیان کرد: زنجان با برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند گلاب گیری، ماهی، آیین‌های سنتی عشایر، بادبادک، پخت آش و غذاهای محلی، شربت و گیاهان سنتی و غیره به شهر جشنواره‌ها تبدیل شده است که به زودی جشنواره گردو در شهر سهرورد و سرآشپزها در سجاس شهرستان خدابنده برگزار خواهد شد.  

او گفت: صنایع‌دستی فرصتی مناسب برای ترویج و حفظ ارزش‌های فرهنگی و سنن است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی نیز ایفا می‌کند که از سال ۱۴۰۱ تا به امروز برای سه هزار نفر پروانه صنایع‌دستی صادر و تمدید شده است که تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.  

برگزاری جشنواره ملی آش زنجان به رونق گردشگری می‌انجامد


اختصاص۴۰ غرفه برای پخت آش

داود آبیان در این جلسه بیان کرد: زنجان به عنوان میزبان مهربان برای ایران و جهانیان شناخته شده است و با برگزاری اجتماع شورانگیز عزاداری‌ها در دهه اول محرم و اربعین از ظرفیتهای بسیار بالایی برای توسعه گردشگری برخوردار است زنجان در تاریخ ۷ تا ۱۱ مهرماه شاهد برگزاری شانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی و هفدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی خواهد شد.  

معاون گردشگری استان بیان کرد: ۴۰ غرفه برای سالن آش در نظر گرفته شده است که ۳۰ غرفه به استان‌های دیگر تعلق خواهد گرفت و ۱۰ غرفه برای شرکت کنندگان زنجانی در نظر گرفته شده است که با توجه به تعداد بالای درخواست‌کنندگان پیش رویداد آش در زنجان برگزار خواهد شد.  

آبیان گفت: تا به امروز ۸۰ گروه در پیش رویداد برگزاری مسابقه آش برای زنجانی‌ها شرکت کرده‌اند که تا ۲۵ شهریورماه این ثبت نام ادامه خواهد داشت و در هفته پایانی شهریورماه این پیش رویداد برگزار خواهد شد تا ۱۰ گروه تعیین شوند. هیات داوران جشنواره، بهترین آش را از نظر کیفیت، طعم و نیز مقبولیت عموم هموطنان انتخاب خواهند کرد.  

او اظهار کرد: در این دوره رئیس جشنواره شهردار زنجان هستند و جلسات مشترکی به طور منظم در حال برگزاری است. در کنار برگزاری جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه ملی صنایع دستی، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، رویدادهای مختلف فرهنگی نیز اجرا خواهد شد.  

برگزاری جشنواره ملی آش زنجان به رونق گردشگری می‌انجامد


آبیان خاطر نشان کرد: نمایشگاه صنایع‌دستی که در کنار این جشنواره برپا است که می‌تواند زیرساخت‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های شغلی را به خوبی معرفی کنند و مردم سراسر کشور هم با استان بیشتر آشنا شوند. برای این رویداد باید برگزاری تورهای گردشگری، راه‌اندازی اتوبوس و قطار گردشگری را برنامه‌ریزی کنیم. برای برگزاری این جشنواره و نمایشگاه از تمامی دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی درخواست داریم که با اداره کل میراث‌فرهنگی همراهی کنند.  

او گفت: ما جشنواره‌ها را به سمتی می‌بریم که مردم برگزارکننده آن‌ها باشند و منفعت اقتصادی را برای آن‌ها داشته باشد. غرفه‌های آش در سالن شماره یک با ابعاد ۱۶ متری، غرفه‌های صنایع‌دستی در سالن شماره دو با ابعاد ۴۰ متری و شب‌های فرهنگی در سالن شماره سه برگزار خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha