رسانه‌های اجتماعی پشتیبان دولت در مسیر توسعه

رسانه‌های اجتماعی با انعکاس عملکردهای مثبت دولت می‌توانند از یک سو به ارتقای امید در جامعه کمک کنند و از سوی دیگر پشتیبانی برای توسعه کشور و اقدامات دولت باشد.

در تاریخ اختراعات بشر اگر نگوییم مهمترین اختراع شاید یکی از مهمترین و موثرترین اختراعات، بدون شک اینترنت بوده است. اختراعی که دنیای بشری را در قرن اخیر متحول ساخته و بدلیل دسترسی آسان، سریع و کم هزینه بعنوان مهمترین راه ارتباطی تلقی می شود.

فضای مجازی نیز در بستر این اختراع بزرگ، نسل جدیدتری از شیوه های ارتباطی هستند که در قالب اجتماعی فراگیر شده است و نقش مهمی در آگاهی بخشی و شکل دهی تحولات داخلی در قلمرو سیاسی دولت‌ها دارد.

یکی از کاربردهای اساسی این شبکه‌های اجتماعی گذشته از آگاهی بخشی، تبلیغات است. هم تبلیغات مثبت و هم منفی. اما عدم نظارت کافی بر این بستر اطلاع‌رسانی بعضا موجب می‌شود تا بسیاری از اخبار منتشر شده غیرواقع، بدون سند و گاها با اهداف سوء باشد و این عامل باعث چالشی پیش روی دولت‌هاست.

وجه منفی فضای مجازی، آسیب‌هایی است که می‌تواند به فضای اعتماد عمومی وارد نماید و ایجاد ناامیدی، بی اعتمادی عمومی و ناچیز جلوه دادن اقدامات دولتی مشخصه آن است.

بعنوان مثال اقدامات دولت در طول دوسال سپری شده، از جمله  موفقیت‌های بزرگ و قابل توجه در حوزه‌های مختلف با وجود تحریم های ظالمانه در صورت انعکاس مطلوب در بستر فضای مجازی به عنوان گسترده‌ترین رسانه عمومی، می‌تواند موجب دلگرمی مردم، امید آفرینی و انگیزه بخشی در بین آحاد جامعه شود. موضوعی که  اغلب مورد غفلت واقع شده و رسانه‌های داخلی نیز ناخواسته به جای قرار گرفتن در این مسیر، متاسفانه در مسیر مقابل و به نوعی در مسیر ایجاد یاس و ناامیدی فعالیت می‌کنند. نتیجه این عمل ایجاد زمینه برای بهره‌برداری سوء رسانه‌های مخالف و بی اعتمادی عمومی خواهد بود.

حال آنکه امید و امید آفرینی مهمترین نیاز جامعه امروز است چرا که برغم  وجود مشکلات عدیده کشور که ناشی از تحریم‌هاست، تزریق روحیه امید و امیدآفرینی و افزایش اعتماد اجتماعی نیاز ضروری شرایط اکنون جامعه است تا با همدلی و وحدت عمومی برای رفع مشکلات قدم برداریم.

چنانچه در بیانات مقام معظم رهبری نیز بارها بر القای امید در جامعه با انتشار اخبار امید بخش و پرهیز از القای ناامیدی تاکید شده است. همچنین تیره و تار نشان دادن افق کشور برای القای ناامیدی، تنظیم هدفمند خبرها و تبلیغات برای القای ناامیدی و تلاش دشمن برای القای ناامیدی در عرصه‌های اقتصادی، انقلابی و فرهنگی را برای کند کردن حرکت در کشور را از اهداف شوم دشمنان معرفی کردند.

افزایش مشارکت اجتماعی و افزایش احساس تعلق اجتماعی نتیجه تزریق امید در جامعه است که منجر به وفاداری، قبول ارزش‌ها، هنجارها و الگوهای عملی در جهت ثبات اجتماعی و حاکمیت قانون خواهد بود که نهایتا به حفظ امنیت و اقتدار ملی خواهد افزود.

بر این مبنا نقش رسانه‌های اجتماعی بواسطه  فراگیری و مقبولیت عمومی پررنگ‌تر می‌شود. رسانه‌های اجتماعی با انعکاس عملکردهای مثبت دولت می‌توانند از یک سو به ارتقای امید در جامعه کمک کنند و از سوی دیگر پشتیبانی برای توسعه کشور و اقدامات دولت باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha