پایان مرمت بقاع ۷۲ تن ساروق

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مرمت بقاع ۷۲ تن ساروق خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: در این مرحله از مرمت جداره‌های داخلی و بیرونی گنبد، اصلاح عایق بام اجرای پوشش حفاظتی بر روی پوشش اصلی و دفع رطوبت، دوغاب‌ریزی و مرمت گنبد اصلی با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در فاز بعدی این مرمت سایر بخش‌ها به ویژه مرمت و تثبیت تزئینات و نقاشی‌های داخل بقاع در دستور کار قرار دارد.

محمودی با تاکید بر اینکه امامزاده ۷۲ تن ساروق یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری زیارتی استان است، گفت: بنای امامزادگان ۷۲ تن مربوط به سده ششم هجری است که در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

او افزود: امامزاده ۷۲ تن در۵۰ کیلومتری شهر اراک قرار دارد،‌ اصل بنا ‌در دوره ایلخانی احداث شده و در دوره‌های سلجوقی تا قاجار،‌ الحاقاتی در آن صورت گرفته است. کتیبه‌هایی که در بنای امامزادگان وجود دارند مربوط به دوره‌های مختلف است. طبق اسناد و مدارک موجود در مجموعه زیارتی ساروق امامزاده طاهر(ع) و شاهزاده علی(ع) و همچنین چهار تن از فرزندان و نوادگان امام سجاد(ع) به نامهای حضرت علی الصالح، عبیدالله، محمدبن علی و نصرت خاتون و ۶۶ نفر از نوادگان امامان معصوم، مریدان و شهدای اسلام، دفن هستند. مجموعه بقعه امامزاده ۷۲ تن از دو بنای جداگانه ساخته شده است که جلوه های خاصی از معماری در آن دیده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha