نصب سایه‌بان برای سنگ‌نوشته تاریخی خرم‌آباد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان از نصب سایه‌بان برای سنگ‌نوشته تاریخی شهر خرم‌آباد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: همزمان با هفته گردشگری و آغاز هفته وحدت و در راستای حفاظت از سنگ‌نوشته تاریخی خرم‌آباد اقدام‌ به نصب سایه‌بان برای این اثر تاریخی کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: بزرگترین آسیبی که به اثر تاریخی سنگ‌نوشته خرم‌آباد وارد می‌شد بارش باران و تابش آفتاب بود که این سازه حفاظتی در همین راستای برای این اثر ارزشمند نصب شد.

او با بیان اینکه برای ساخت این سازه حفاظتی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات عمرانی هزینه شده افزود: سنگ‌نوشته کتیبه‌ای تاریخی به زبان فارسی و خط کوفی در مرکز شهر خرم‌آباد است که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد.

حسن‌پور ادامه داد: سنگ‌نوشته خرم‌آباد به دستور یکی از امرای محلی سلجوقی به زبان فارسی و خط کوفی نوشته شده و حاوی احکامی درباره بخشش مالیات، چرای دام در چراگاه‌های شاپورخواست و ممنوع کردن برخی عادات ناپسند است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: سنگ‌نوشته که درگذشته به «برد نوشته» معروف بوده سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070700373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha