گردشگری خوراک، ظرفیت تازه گردشگری در استان قم

گردشگری انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها گردشگری خوراک یا گردشگری غذا است؛ نوعی از گردشگری که مورد استقبال گردشگران در کشورهای مختلف قرار گرفته است.

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در یادداشتی نوشت: در هر کشور خوراک در حقیقت نمونه‌ای از آداب و رسوم آن کشور و علاقه‌مندی مردم نیز به حساب می‌آید و در حقیقت غذا و خوراک جزئی از فرهنگ آن کشور است.

ایران با دارا بودن ظرفیت‌های مختلف در حوزه گردشگری خوراک می‌تواند قدم‌های بزرگی را در جذب گردشگر در این حوزه بردارد. در این میان استان قم به عنوان قطب گردشگری زیارتی در حوزه گردشگری خوراک نیز جایگاه بالایی دارد.

فرهنگ غذایی هر استان ریشه در آداب‌ورسوم و شرایط اقلیمی آن دارد. استان قم، که یکی از استان‌های کویری و مرکزی ایران است، غذاهای سنتی زیادی دارد. در فهرست غذایی این استان تنوع زیادی در پخت انواع آبگوشت دیده می‌شود. به غیر از آبگوشت در این استان غذاهای سنتی زیادی وجود داشته که به‌مرور زمان فراموش شده‌اند یا کمتر در سفره‌ها دیده می‌شوند.

به عنوان مثال «آبگوشت قنبید» یکی از غذاهای سنتی در استان قم است که مورد استقبال زائران و مسافران قرار گرفته است.

در استان قم به علت شور بودن آب و برای از بین بردن املاح مضر آن از کلم قمری یا همان قنبید در غذاهایشان استفاده می‌کنند. آبگوشت قنبید یکی از غذاهای محلی استان قم است که از کلم قمری برای پختن آن استفاده می‌شود. همچنین در آبگوشت قنبید از گوشت گوسفندی، گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، رب، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و زردچوبه هم استفاده می‌کنند. این آبگوشت محلی همراه با نان سنگک و سبزی خوردن تازه خورده می‌شود.

این البته یک نمونه از غذاهای سنتی در استان قم است و این استان داری غذاهای سنتی بسیار زیادی مانند آبگوشت یخنی بادمجان، آبگوشت هویج برگه، حلوا، قاقاناخ، مغزابه، ماشاب، دمپختک، آش قونبید، آش پتله، اشکنه سیب زمینی، پتله پلو و ... است که هر کدام در جای خود برای زائران و مسافران و نیز قمی ها دارای جذابیت است.

نکته جالب توجه اینجاست که این غذاها با استفاده از موادی همچون بلغور گندم، عدس، برنج، پیاز، سیب‌زمینی، روغن، کشمش، زعفران و... تهیه می‌شود و جالب است بدانید به دلیل وجود زعفران در این غذا کارشناسان برای کاهش امراض قلبی و چربی خون خوردن آن را برای افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می‌کنند.

دو هفته پیش جشنواره گردشگری خوراک در یکی از مناطق گردشگری قم برگزار شد که  این جشنواره بخش کوچکی از ظرفیت‌های گردشگری استان قم به حساب می‌آید و به طور حتم توجه به این حوزه از گردشگری در کنار سایر ظرفیت‌های گردشگری استان می‌تواند باعث رونق سفر و گردشگری به این استان شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071501028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha