مرمت برج چخوف رودخانه اوکا/ تأثیر فنون مدرن طراحی داخلی در روند مرمت میراث‌فرهنگی

در سومین نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی «تبادل تجربیات حفاظت و مرمت در ایران و روسیه» بر استفاده ایمن و کارشناسی شده از سیستم‌های مهندسی مدرن و طراحی داخلی، در صورتی که باعث ایجاد آسیب و یا تغییرات اساسی در بناها نشود، تأکید شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سومین نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی «تبادل تجربیات حفاظت و مرمت در ایران و روسیه» با مدیریت منیژه هادیان دهکردی، رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی برگزار و در آن مباحث «مرمت برج چخوف رودخانه اوکا»،« فنون مدرن طراحی داخلی در روند مرمت میراث‌فرهنگی» و«تحقیق و مرمت آرایه‌های معماری قرن 14 مقبره سید رکن‌الدین یزد» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آندری فیلیپوف مهندس مرکز توسعه جامع (فراگیر) ،JSC در این نشست مبحث فنون مدرن طراحی داخلی در روند مرمت میراث‌فرهنگی را عنوان کرد و گفت: امروزه، انجام اقدامات مرمتی صرف بر روی محوطه‌های میراث‌فرهنگی کافی نیست، بلکه باید یک تابع مدرن برای استفاده فعال از چنین آثاری به آنها اضافه شود، تنها بهره‌مندی و بهره‌برداری دائمی است که می‌تواند طول عمر این مکان‌ها را برای چندین سال تضمین کند و اجازه ندهد پس از انجام اقدامات مرمتی به حالت متروکه درآیند.

او افزود: استفاده ایمن و کارشناسی شده از سیستم‌های مهندسی مدرن و طراحی داخلی، در صورتی که باعث ایجاد آسیب و یا تغییرات اساسی در بناها نشود، می‌تواند موجب افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در چنین مکان‌هایی را افزایش دهد.

فیلیپوف با بیان اینکه ما از تکنیک‌هایی مانند وسایل نورپردازی مدرن، تزیینات داخلی، مبلمان و منسوجات استفاده می‌کنیم تا نمای جدیدی به اشیای تاریخی در خوانش مدرن آنها بدهیم، تصریح کرد: مرمتگران باید بتوانند در مرمت بناهای تاریخی از علم و فناوری که امروزه با سرعت بسیار بالایی در حال توسعه است کمک بگیرند، به عنوان مثال؛ استفاده از فناوری‌های مدرن مانند اسکن لیزری، مدل‌سازی سه بعدی و استفاده از چاپگرهای سه بعدی در کار بازسازی مجسمه‌ها که در اینجا نشان داده خواهد شد.

در ادامه یاسر حمزوی عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی با اشاره به تحقیق و مرمت آرایه‌های معماری بقعه سید رکن‌الدین یزد، به معرفی شهر تاریخی یزد و بقعه سید رکن‌الدین و دوره‌های تاریخی مرمت این بنا پرداخت و آرایه‌های معماری و تکنیک ساخت آنها را تشریح کرد.

او نازک بودن لایه بستر گچی، فرسودگی شدید لایه آستر کاهگلی، ضعف اتصال آرایه‌های گچی قالبی و سفید بودن رنگ زمینه آرایه‌های معماری را از چالش‌های موجود برای مرمت آرایه‌های گچی و دیوارنگاره‌ها خواند و تصریح کرد: با انجام مطالعات فنی لایه‌های مختلف اثر و همچنین شناخت فرایند فرسایش آن‌ها، آزمایش‌هایی با مواد مختلف برای استحکام بخشی لایه‌های آرایه‌های معماری، بهترین گزینه انتخاب و با 2 شیوه خاص؛ یک شیوه برای سقف گنبد و یک شیوه برای دیوارها انجام شد.

حمزوی افزود: در نتیجه عملیات مرمتی، انسجام و یکپارچگی تا حد زیادی به اثر برگشت و از نظر ظاهری به یک حالت مناسبی رسید و از طرفی، ماندگاری اثر تا چند دهه تداوم خواهد داشت.

در ادامه این نشست ولادیمیر مولوکانوف به بحث در خصوص مرمت برج چخوف در رودخانه اوکا پرداخت و گفت: پشتیبانی خط انتقال برق پنج بخش هایپربولوئید NiGRES در منطقه نیژنی نووگورود با توجه به طراحی مهندس برجسته روسی V.G. شوخوف (1927-1929) انجام گرفت. از پایان قرن نوزدهم تا دهه 30 قرن بیستم، او دستاوردهای بسیاری در طیف گسترده‌ای از زمینه های مهندسی روسیه و اولویت‌های جهانی داشت.

او افزود: کار خلاقانه V.G. شوخوف به طرز شگفت انگیزی گسترده بود؛ پالایش نفت، مهندسی حرارت، هیدرولیک، کشتی‌سازی، ساخت پل، امور نظامی و مرمت.  وی در تمام این زمینه‌ها اختراعات اساسی داشته، فناوری‌ها و طرح‌هایی را ایجاد کرد که به پیشرفتی شگرف در توسعه مهندسی برای مدتی طولانی در آینده تبدیل شد.

مولوکانوف با اشاره به اینکه V.G. شوخوف سهم عظیمی در توسعه هنر ساخت و ساز، و ساخت سیستم‌های فضایی نوآورانه‌ای با استفاده از سازه‌های مشبک و بلند فلزی داشت که در ساخت آنها نبوغ مهندسی و تفکر هنری معمارانه را با هم ترکیب کرده بود، تصریح کرد: طراحی برج‌های پربولوئید روباز شوخوف که در آن زمان به عنوان یک شاهکاری مهندسی معماری محسوب می‌شد در جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد. پس از آن این مهندس برجسته، طرح‌هایی را برای انواع مختلف برج‌ها ارائه داد  که حدود دویست مورد از آنها در داخل و خارج از کشور ساخته شدند.

 او اظهارکرد: اوج خلاقیت V.G.  شوخوف در ایجاد سازه‌های مرتفع هایپربولوئید، برج رادیویی معروف Shabolovskaya به نام کمینترن در مسکو بود که به نماد پخش رادیویی داخلی با ارتفاع 160 متر (1919-1922) تبدیل شد، در منطقه نیژنی نووگورود، سازه مرتفع مشابهی برای حفاظت آن ساخته شد – با استفاده از مش پشتیبان برای خط برق NiGRES با ارتفاع 128 متر، این سازه برای مدت طولانی تخریب شده بود و  از میان 40 سازه پشتیبان، 16 سازه از بین رفته بود و امکان فروریختن آن در هر لحظه وجود داشت.

مولوکانوف گفت: به منظور حفظ این سازه منحصربفرد و ساختار آن، مالک تأسیسات (شرکت انرژی روسیه)، یک سری اقدامات مرمتی انجام داد: در سال‌های 2008-2010  برای بازسازی سازه‌های از دست رفته لایه اول پشتیبانی خط برق، استحکام‌بخشی بانک و ساخت یک خاکریز تفرجگاه،در سال 2020، بازسازی یک شی منحصر به فرد با روشنایی سازه‌های برج و محوطه‌سازی فضای اطراف ادامه یافت (کار توسط CJSC SMU-77 (مدیر کل V.A. Molokanov) انجام شد.

او افزود: موقعیت مطلوب برج در سواحل رودخانه اوکا، واقع در یک جنگل کاج زیبا، و مجاورت و تناسب یک شریان بزرگ آبی در کنار یک سازه روباز، یک مجموعه طبیعی و فنی مهندسی هماهنگی را پدید آورده است. در حال حاضر سایت میراث فرهنگی «پشتیبانی خط انتقال برق NiGRES طراحی شده توسط مهندس V.G. شوخوف» به مکانی جذاب و مورد تحسین بازدیدکنندگان متعدد تبدیل شده است که گواه ارزش جهانی ماندگار آن است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071801178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha