ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و جامعه دانشگاهی همدان ضروری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در دیدار و نشست با اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه به ویژه با هدف توسعه گردشگری از ضروریات است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده، روز پنجشنبه 27 مهر در نشست با اعضا هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان گفت: در صورت تداوم ارتباط بین کارشناسان حوزه های گردشگری میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی با جامعه دانشگاهی، امکان حضور مستمر و موثر اعضای هیات علمی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک فرصت خواهد بود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان عنوان کرد: مهمترین موتور محرک جوامع توسعه یافته دانشگاه‌ها هستند؛ بهتر است بگوییم این افراد تحصیل‌کرده هستند که باعث توسعه جوامع می‌شوند و نیاز استان در مسیر علمی دانشگاه یک نیاز مبرم است.

علیزاده افزود: نقش دانشگاه در توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی بی‌بدیل است، اگر نگاهی به جوامع پیشرفته داسته باشیم، متوجه می‌شویم که دلیل پیشرفت آنها در عرصه‌های مختلف عجین شدن بسترهای علمی دانشگاهی و سازمانهای اجرایی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری و رقم زدن تسهیل گری برای محدود و کم شدن بروکسی اداری از جمله اهداف ما در تعامل و ارتباط با جامعه دانشگاهی خواهد بود.

معصوم علیزاده گفت: امروز که همدان با دو کاروانسرای جهانی در صدر شهرهای شهیر در حوزه میراث‌جهانی قرار گرفته است کار برای معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری استان کارشناسانه تر باید انجام شود.

او به روزهای روشن همدان با جهانی شدن هگمتانه در آینده اشاره کرد و گفت: در این مسیر نیاز میراث‌فرهنگی به زمینه های علمی و نظرات کارشناسانه یک نیاز مبرم است و معتقدیم توسعه گردشگری بر اساس مبانی علمی استوار است. 

مدیر ایرانشناسی استان همدان نیز در این نشست «شهر هوشمند» را پایه و اساس «هوشمندسازی گردشگری» عنوان کرد و گفت: مقصد و شهری که زیرساخت‌های ارائه هوشمند خدمات در آن تکمیل‌شده، می‌تواند ادعای «گردشگری هوشمند» داشته باشد.

محسن جانجان حرکت در مسیر هوشمند شدن شهر را در نتیجه تعامل میراث‌فرهنگی، مدیران شهری با جامعه علمی دانشگاهی عنوان کرد و گفت: گردشگری هوشمند را می‌توان به عنوان یک پیشروی منطقی از حوزه گردشگری الکترونیکی دانست؛ این خط سیر پیشرفت با بکارگیری گسترده از رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی ادامه‌دار شده و به سوی شرایطی خلاقانه‌تر و پویاتر پیش می‌رود تا جایی که صنعت گردشگری بتواند اطلاعات گردشگران و ارائه کنندگان خدمات را تشخیص ،پردازش و به سرعت منتقل کند.

او ادامه داد: در گردشگری هوشمند، فناوری یک زیرساخت چندگانه به حساب می‌آید و صرفا یک سیستم اطلاعاتی مجزا نیست، بلکه فناوری‌های محاسباتی هوشمند متنوعی را شامل می‌شود که آگاهی کاملی از دنیای واقعی به گردشگران ارائه می‌دهد و به آنان کمک می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنند و ما میتوانیم در همدان این مهم را در مسیر همکاری با جامعه دانشگاهی تحقق بخشیم. 

مدیر ایرانشناسی استان همدان افزود: توسعه گردشگری هوشمند نیازمند حکمرانی هوشمند است البته بجز حکمرانی هوشمند باید قوانین و مقررات گردشگری در همدان شکل گیرد، در این حوزه با سه موضوع مقاصد گردشگری، گردشگران و جامعه میزبان و همچنین کسب و کارهای گردشگری روبه‌رو هستیم که باید در هر سه حوزه به آموزش عمومی جامعه و پرورش تخصصی مدیران آن توجه شود.

در پایان این نشست مقرر شد در آینده نزدیک تفاهم نامه ای با هدف توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی بر اساس نظرات کارشناسان و اساتید علمی دانشگاهی در همدان بین میراث فرهنگی ، گردشگری و میراث فرهنگی استان و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha