دهمین جشنواره جوزغند کهن شهر نراق برگزار شد

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق از برگزاری دهمین جشنواره جوزغند و صنایع دستی شهر نراق شهرستان دلیجان خبر داد.

به‌گزارش میرراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پروین سادات طیبی با اعلام این خبر افزود: جشنواره جوزغند صنایع دستی و سوغات محلی شهر نراق صبح چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ با حضور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی، فرماندار شهرستان دلیجان، معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، فرمانده انتظامی شهرستان دلیجان و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان دلیجان و شهرداران دلیجان، داود آباد و فرمهین در محل موزه مردم‌شناسی شهر نراق گشایش یافت.

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر نراق گفت:  بر اساس پژوهش‌های بسیار، نراق یک شهر اسلامی است و قدیمی‌ترین سندی که در آن به نراق اشاره شده، کتاب تاریخ قم است. بر اساس انچه در اسناد تاریخی آمده است، نراق توسط اشعریون پایه‌گذاری شده و در طول تمام تاریخ، نراقی‌ها از شیفتگان اهل بیت بوده‌ و منطقه نراق، اردهال، کاشان و قم، خاستگاه شیعیان بوده ‌است. پیش از اسلام نیز در هفت منطقه از نراق ساکنانی به شکل پراکنده حضور داشته اند.

طیبی تصریح کرد: شیرینی "جوزغند" از سوغاتی‌های اصیل و قدیم ایرانی است که در دومین شهر تاریخی ایران یعنی نراق استان مرکزی تولید می‌شود و در زمان‌های گذشته مسافرانی هم که عازم سفرهای زیارتی بودند آن را به عنوان توشه راه و یک وعده غذایی کامل استفاده می‌کردند.

به گفته او جوزغند در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ در میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) ایران به شماره ۱۱۳۰ به ثبت رسیده است.

جشنواره از چهارشنبه سوم لغایت جمعه پنجم آبان‌ ۱۴۰۲ از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰ در موزه مردم شناسی شهر نراق پذیرای علاقمندان خواهد بود.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402080400188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha