بازدید مدیرعامل صندوق توسعه و احیاء و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی استان زنجان

شهاب طلایی با سفر به استان زنجان از بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان سلطانیه و خدابنده بازدید کرد و در راستای تسریع فرآیند بهره‌برداری این بناها با مسئولان استانی گفت‌وگو کرد. 

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، شهاب طلایی و هیئت همراه، در سفر یک روزه خود به استان زنجان در روز چهارشنبه، سوم آبان ماه ۱۴۰۲ با سفر به استان زنجان از بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان سلطانیه و خدابنده بازدید کرد و ضمن بررسی وضعیت ابنیه تاریخی استان، بر ضرورت احیای هر چه سریعتر این گنجینه‌های ملی تاکید کرد. 

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی افزود: هدف صندوق توسعه، احیای بناهای تاریخی است و ما در وهله اول به دنبال سودآوری برای دولت نیستیم و می‌خواهیم که با تسهیل واگذاری این بناها به بخش خصوصی به هدف خود یعنی حفظ و احیا بناهای تاریخی دست پیدا کنیم. 

او تاکید کرد: زنجان یک مجموعه ثبت جهانی به نام پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه دارد که احیا و بهره‌برداری از سایر خانه‌ها و اماکن تاریخی این شهر می‌تواند پکیج مناسبی را در اختیار گردشگران و علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی قرار دهد. امیدواریم شرایطی فراهم شود همه بناهای ارزشمند استان با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و مالکان خصوصی به سمت احیا و بهره‌برداری مناسب حرکت کنند. 

طلایی با بیان اینکه هدف همه ما احیا و حفظ بناهای تاریخی است، گفت: در واگذاری‌ها حتما نظر استان‌ها را در بحث اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذاران اعمال می‌کنیم. یکی از سیاست‌های ما این است که بناها را به صورت بلند مدت واگذار کنیم که بازسازی بناها با رویکرد بلندمدت و استفاده از مصالح مناسب با عمر زیاد انجام شود. 

سید سعید صفوی بیان کرد: استان زنجان بناهای تاریخی منحصر به فردی دارد و اگر این بناها احیا شوند می‌توانند جاذبه مهمی در حوزه گردشگری باشند. 

او تاکید کرد: نقش ادارات کل در فرآیند واگذاری باید لحاظ شود تا به پر رنگ شدن نظارت اداره‌کل در زمان بهره‌برداری کمک کند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، افزود: احیای بناهای تاریخی و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی با کاربری مناسب، ضمن احیای اثر تاریخی به جریان زندگی در این بناها و نگهداری آن‌ها برای نسل‌های آینده کمک می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080400209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha