آثار ارسالی به جشنواره ملی میراث فرهنگی اکران شوند/ حفاظت از میراث فرهنگی را به مردم آموزش دهیم

نویسنده فیلمنامه فیلم «آفتاب گرگ و میش» گفت: با توجه به اینکه یکی از جذابیت های جشنواره ها، اکران فیلم ها و مستندها است، بهتر است که مراسم اکران برای این فیلم ها داشته باشیم تا بتوانیم با حضور حداکثری مردم در این رویداد مواجه شویم و این مشارکت را افزایش بدهیم.

«مجتبی رنجبر»، برنده جایزه بهترین فیلم نامه بخش سینمایی و تله «آفتاب گرگ و میش» نخستین دوره جشنواره ملی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با میراث آریا با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بیان کرد: برگزاری این رویداد از این لحاظ که قرار است یک اتفاق فرهنگی را بسط و گزارش بدهد، بسیار مفید است و تمام آن مزیت است؛ البته که نکته مهم این است که براساس اصول قومی خودش برگزار شود، اهمیت دارد. به طور مثال در بخش های مختلف باید دسته بندی اهدای جوایز رعایت شود. به این معنا که در دوره نخست، در بخش فیلم نامه نویسی صرفا اهدای دیپلم افتخار بود و بخش تندیس وجود نداشت.

وی افزود: در برگزاری این رویداد مهم ملی، باید حمایت از برگزیدگان هم به خوبی انجام شود و ارزش کارها حفظ شده و حق مطلب به شرکت کنندگان ادا شود. هر رویدادی با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود می‌تواند به کیفیت بالا و مطلوبی دست پیدا کند. با توجه به اینکه این رویداد در نقطه نخست خود قرار دارد قطعا با هر دوره می تواند به بهترین استانداردها دست پیدا کند.

رنجبر همچنین عنوان کرد: حوزه میراث فرهنگی آن هم برای سرزمینی به نام ایران بسیار ضروری و حائز اهمیت است. چون وقتی از میراث فرهنگی صحبت می کنیم، منظور میراثی است که در عقبه خودش آکنده از فرهنگ، سنت و اصول است. برگزاری این رویداد، اتفاق مهم و مثبتی است که بسیار هم برای کشور لازم بود و بسیار خوب است و آن قدر باید بسط و گسترش پیدا کند که در جامعه جهانی هم ورود پیدا کرده و به صورت بین المللی برگزار شود تا به این واسطه دیگر کشورها نیز با فرهنگ و آئین ایران آشنا شوند و در آن شرکت کنند. از نظر من، میزبان این رویداد را هم شهرهایی انتخاب کنیم که از نظر بحث میراث فرهنگی و گردشگری جزء شاخص های کشور هستند، همچون استان یزد، اصفهان، فارس و ... یعنی استان هایی که از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی جزئ رتبه های برتر هستند.

یکی از پیشنهادهای من به برگزارکنندگان این رویداد این است که با توجه به اینکه یکی از جذابیت های جشنواره ها، اکران فیلم ها و مستندها است، بهتر است که مراسم اکران برای این فیلم ها داشته باشیم تا بتوانیم با حضور حداکثری مردم در این رویداد مواجه شویم و این مشارکت را افزایش بدهیم.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی ترین راه ها برای افزایش مشارکت در برگزاری این رویداد مهم، تبلیغات و اطلاع رسانی است. تبلیغات میدانی، فضای مجازی و کلامی باید پیش از برگزاری این رویداد پیگیرانه دنبال شود و البته مستلزم این است که تبلیغات برنامه ریزی شده ای برای برگزاری رویداد صورت بگیرد. اگر این جشنواره به صورت مداوم برگزار شود، قطعا می توان برنامه ریزی و اطلاع رسانی های خوبی برای رویداد شکل بگیرد. یعنی باید برای برگزاری این رویداد تقویمی ساخته شود تا به صورت منظم رویداد برگزار شود. از طرف دیگر هنرمندان و فعالان این حوزه هم می دانند که جشنواره در چه روزهایی و چه زمان هایی برگزار می شود تا برنامه ریزی دقیقی برای ارسال آثار و ... داشته باشند.

رنجبر با اشاره به نقش برگزاری این رویداد در حفاظت از میراث فرهنگی کشور توضیح داد: باید مردم را پای کار بیاوریم که آن ها بدانند که در حفاظت از میراث فرهنگی کشور باید چه فعالیت هایی انجام بدهند. ارگان ها و سازمان های ذی ربط باید سیاست های کلانی طراحی و اجرا کنند تا مردم با آثار هنرمندان در حوزه میراث فرهنگی به واسطه برگزاری این رویدادها آشنا شوند؛ به گونه ای که انگار با میراث فرهنگی کشور آشنا شده اند. هنرمندان، این مسئله را با زبان روایت گری به نام هنرمند بیان می کنند که می توانند تاثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: مخاطبان از طریق اثر هنرمند با میراث فرهنگی، سنت ها و عقاید سرزمین خود آشنا می شود و با زبان هنر آن چه را که باید درک می کند و آموزش می بیند؛ در نتیجه مشارکت مردم در این رویدادها افزایش پیدا می کند؛ چراکه جشنواره برای مردم است و اگر غیر این باشد، غلط و اصراف است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081700887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha