چلنگری، حلبی‌سازی، جاجیم‌بافی و چاقوسازی همدان احیا شد

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: چهار رشته صنایع‌دستی همدان شامل چلنگری، حلبی‌سازی، جاجیم‌بافی و چاقوسازی در دولت سیزدهم احیا و باززنده‌سازی شده است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محمدرضا خلجی روز پنجشنبه 18 آبان‌ماه گفت: حلبی‌سازی، چلنگری، جاجیم‌بافی و چاقوسازی همدان از هنرهای صنعتی فراموش شده هستند که با تلاش‌ها و پیگیری این معاونت در دولت مردمی سیزدهم احیا شده و برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان اظهار کرد: این چهار رشته که منسوخ و در حال حذف شدن بود که پس از بازنگری و باززنده‌سازی در میراث فرهنگی ناملموس همدان به ثبت رسیده است.

خلجی خاطرنشان کرد: در استان همدان ۸۵ رشته و زیر رشته صنایع‌دستی فعال است که علاوه بر حفظ و احیای میراث نیاکان، زمینه اشتغال بخش زیادی از مردم را فراهم کرده است.

او ادامه داد: سفالگری، منبت کاری، قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، طلاکوبی، سنگ‌تراشی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه‌گری، قاب‌سازی و کاشی هفت رنگ از جمله صنایع‌دستی مهم استان همدان است.

خلجی احیای رشته‌های منسوخ را از جمله رسالت‌های مهم میراث‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: نحوه و شیوه درست صنایع‌دستی با نگاه سنتی باید حفظ و در آثار ناملموس ثبت و به آیندگان منتقل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081800933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha