حفاظت از آثار فرهنگی ولایت بامیان با برگزاری مسابقه فوتبال در مقابل مجسمه بودا

به گفته برگزارکنندگان، برگزاری مسابقه فوتبال به عنوان یکی از فعالیت‌های فرهنگی در مقابل یک مکان میراثی برای ما مفید است و می‌تواند توجه مردم سراسر جهان را به سمت حفظ میراث فرهنگی افغانستان جلب کند.

به‌گزارش میراث آریا، یک گروه از جوانان با حمایت تیمی از باستان‌شناسان چینی و دانشگاه بامیان روز یکشنبه یک مسابقه فوتبال را در محل آثار تاریخی این منطقه برگزار کردند. این فعالیت با هدف افزایش آگاهی در مورد حفظ میراث فرهنگی، جوانان بیشتری را برای پیوستن به آن ترغیب می‌کند.

ولایت بامیان با مناظر زیبا و آثار تاریخی بی‌شمارش به تدریج محبوبیت خود را به عنوان یک مقصد گردشگری باز می‌یابد، زیرا آرامش در دو سال گذشته به تدریج بازگشته است.

به گفته مقامات محلی، تعداد گردشگران از جمله خارجی‌ها همواره در حال افزایش بوده است و بسیاری از گردشگران مشتاق بازدید از مکان تاریخی بودا در بامیان و همچنین لذت بردن از هوای مطبوع و دریاچه بند امیر هستند.

به اعتقاد برگزارکنندگان این مسابقه فوتبال، از آنجایی که سایت بودا یک میراث فرهنگی محبوب در سراسر جهان است و توسط یونسکو به ثبت رسیده است، برگزاری مسابقات فوتبال در مقابل یکی از مجسمه‌ها برای آنها مهم است و می‌خواهند این پیام را به جهان ارسال کنندکه از فرهنگی خود محافظت خواهند کرد.

با وجود اینکه بیش از دو دهه پیش این سایت میراث فرهنگی با دینامیت تا حد زیادی تخریب شد، اما همچنان محبوب است و سالانه صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی را برای بازدید از مجسمه‌های آسیب دیده و غارهای راهبان واقع در اطراف سایت جذب می‌کند.

برگزاری مسابقه فوتبال به عنوان یکی از فعالیت‌های فرهنگی در مقابل مکان بودا یا سایر سایت‌های میراث فرهنگی برای افغانستان مفید است چون می‌تواند توجه مردم سراسر جهان را به سمت حفظ میراث فرهنگی جلب کند.

محمدتقی تقدسی، برگزار کننده مسابقه فوتبال که استاد دانشگاه بامیان و عضو نگهبانان بامیان نیز است، گفت: میراث فرهنگی واقع در بامیان از ارزشمندترین آثار جهان است. برنامه‌های ما مبتنی بر آگاهی بخشی و آموزش است، مانند کلاس‌های نان (دانش‌آموزان در ازای حضور در کلاس میراث فرهنگی نان دریافت می‌کنند)، از مدارس روستاها بازدید می‌کنیم و در مورد اهمیت میراث فرهنگی با مردم بحث می‌کنیم و موضوع مهمی است که در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082401300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha