قیمت آثار چلنگری به نوسانات قیمت آهن وابسته است 

هنرمند صنایع دستی استان تهران ثابت نبودن بازار به ویژه بازار آهن را جزو مشکلات اصلی چلنگری مطرح و تصریح کرد: آهن با نوسان زیاد همراه است، ناگزیریم قیمت آثار را تغییر دهیم که برای مشتریان این تغییرات پذیرفتنی نیست.

به گزارش میراث آریا، مهران صمدی در حاشیه نمایشگاه چلنگری گفت: قبل از انقلاب صنعتی، آهنگری بدون جوش رایج بوده که با چکش و پاک آهن گداخته را شکل می‌دادند.
این هنرمند صنایع دستی با بیان اینکه آثار گذشته چلنگری عمدتا شمشیر و ابزارهای جنگی بوده، تصریح کرد: امروز اقلامی مانند حفاظ‌های پنجره را از این روش تهیه می کنند و علاوه بر آن اقلام تزئینی و کاربردی مختلفی از چلنگری تهیه می‌شود البته چوب و سایر متریال را نیز به آن اضافه کردیم.
او با بیان اینکه مواد اولیه ما آهن معمولی است، گفت: آهن را به صورت میلگرد یا ورقه تهیه می کنیم و از آن در چلنگری استفاده می‌شود.
این فعال هنری با اشاره به اینکه ثابت نبودن بازار خصوصا بازار آهن جزو مشکلات اصلی ماست، تصریح کرد: آهن با نوسان زیاد همراه است که هر روز قیمت آن تغییر زیادی دارد و ما ناگزیرم قیمت آثار را تغییر دهیم که برای مشتریان این تغییرات پذیرفتنی نیست.
صمدی با بیان اینکه چلنگری امروزه مدرن شده است، گفت: مشتری‌های ما عمدتا افراد با سلایق خاص و از نظر اقتصادی متوسط روبه بالا را در برمی‌گیرد البته هنوز این سبک کار به میزان زیادی معرفی نشده و مردم بیشتر آثاری مانند چرم و چوب و سفال را خریداری می‌کنند.
او با بیان اینکه قیمت آثار تولیدی از 100 هزار تومان به بالاست و متناسب با نوع کار افزایش می یابد، تصریح کرد: دریافت تسهیلات به اشکال مختلف درگیر بروکراسی پیچیده اداری است و هنوز هیچ نوع حمایتی نشده‌ایم و نیاز به توجه بیشتری در این خصوص هستیم.
نمایشگاه آثار چلنگری استان تهران تا اول آذرماه در وزارت میراث فرهنگی واقع در ارگ آزادی برپاست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha