اهمیت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای توسعه گردشگری

استان اردبیل با حضور در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی آنکارا به عنوان تنها نماینده ایران فرصت دیگری را برای معرفی ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری به دست آورده است، فرصتی که می‌تواند آوازه برند گردشگری اردبیل را به گوش علاقمندان بیشتری برساند.

توحید سیف خبرنگار و فعال رسانه‌ای نوشت: نمایشگاه‌ها همانطور که از اسم آنها مشخص است محلی برای عرضه و معرفی محصولات، خدمات و اطلاعات هستند، جایی که عرضه کنندگان و متقاضیان یا بازدیدکنندگان باهم روبرو می‌شوند و می‌توانند به تبادل اطلاعات، کالاها و حتی رایزنی برای ارتباطات بیشتر بپردازند. گردشگری صنعتی است که بیش از هر چیزی به تبلیغات و معرفی خدمات و جاذبه‌ها نیاز دارد، این صنعت با دیده شدن توسعه پیدا می‌کند و نمایشگاه‌ها محلی برای دیده شدن هستند.

سالانه نمایشگاه‌های مختلفی در گوشه گوشه دنیا، به ویژه در شهرها و کشورهای توریست پذیر برگزار می‌شود و کشورهای مختلف مقاصد گردشگری خود را در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌کنند. حضور در این نمایشگاه‌ها همانند حضور در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات محیطی برای رونق گردشگری یک منطقه از اهمیت برخوردار است.

استان اردبیل در سال 2023 میلادی پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو است و عصاره اهداف برنامه‌ریزی شده برای این رویداد در طول یک سال در یک جمله خلاصه می‌شود، برندسازی گردشگری اردبیل در سطح بین‌المللی و افزایش ورود گردشگران به این استان. این اهداف در تمامی برنامه‌های رویداد اردبیل 2023 به نحوی دیده شده است اما مهم‌ترین بخش آن را در حضورها و برنامه‌های بین‌المللی می‌توان پیدا کرد. برگزاری نشست سفرا و وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل از جمله این اقدامات بودند که به اندازه قابل توجهی در برندسازی گردشگری اردبیل در سطح بین‌المللی موفق بودند و اما این روزها استان اردبیل با حضور در نمایشگاه گردشگری بین‌المللی آنکارا به عنوان تنها نماینده ایران فرصت دیگری را برای معرفی ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری به دست آورده است.

نمایشگاه گردشگری آنکارا با حضور 25 کشور در چهار روز برگزار می‌شود و فرصت مناسبی برای استان اردبیل آن هم با برند اردبیل 2023 است تا ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری خود را معرفی کند. اما نکته‌ای که در این مورد قابل ذکر است، لزوم استمرار این حضورهای بین‌المللی و شرکت در سایر نمایشگاه‌های گردشگری به ویژه در کشورهای هدف است.

نقش بخش خصوصی در حضورهای بین‌المللی

در کنار حضور دستگاه‌های دولتی و زمینه‌سازی آنها برای حضور در نمایشگاه‌های گردشگری، حضور بخش خصوصی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. نقش بخش خصوصی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی خدمات ارائه شده پررنگ‌تر از نهادهای دولتی است و آنها با حضور در نمایشگاه‌های گردشگری می‌توانند علاوه بر معرفی تاسیسات و واحدهای مورد بهره‌برداری خود، با بخش خصوصی کشورهای حاضر به توافقاتی برای همکاری‌های دو جانبه برسند که می‌تواند به ورود بیشتر گردشگران خارجی به کشور منجر شود.

در حوزه گردشگری، انتخاب مقصد به عوامل مختلفی مانند شناخت، تبلیغات و هدایت وابسته است، هدایت در این حوزه معمولا از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و تورگردانان اتفاق می‌افتد و تاثیر بسزایی در انتخاب مقصد از سوی گردشگران دارد. افزایش روابط بخش خصوصی به ویژه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، انجمن تورگردانان، جامعه هتل‌داران و سایر تشکل‌های صنفی با همتایان خارجی خود می‌تواند در افزایش مراودات، تعریف تورها و رونق گردشگری برای هر دو طرف موثر باشد.

توجه رسانه‌ها به نمایشگاه‌ها

همانطور که گفته شد اهمیت حضور اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در ششمین دوره نمایشگاه گردشگری آنکارا با همراهی فعالان گردشگری بخش خصوصی استان در برندسازی گردشگری اردبیل است. رویدادهایی مثل نمایشگاه‌ها توجه رسانه‌ها را جلب می‌کنند و حضور پرقدرت در چنین محافلی می‌تواند علاوه بر حضور فیزیکی در نمایشگاه به تولید محتوایی چند رسانه‌ای و پخش آن از رسانه‌های معتبر و پر بیننده ختم شود که این اتفاق در راستای همان برندسازی است. برای مثال نمایشگاه گردشگری آنکارا با حضور وزیر گردشگری کشور ترکیه در مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز و او پس از مراسم افتتاحیه از غرفه استان اردبیل نیز بازدید کرد، پخش این مراسم و گزارش‌های متعدد از شبکه‌های تلویزیونی کشور ترکیه و رسانه‌های سایر کشورهای حاضر و تکرار نام اردبیل در این گزارش‌ها دقیقا همان نقش مورد نظر در برندسازی گردشگری اردبیل را ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha