مرمت مسجد قبه الصخره در مجموعه نیاوران

پروژه مرمت و حفاظت اضطراری ماکت معرق صدف بنای مسجد قبه الصخره، توسط واحد حفاظت و مرمت مجموعه نیاوران در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این اثر که در مخزن مرکزی مجموعه نیاوران نگهداری می شود، تحت تاثیر عوامل مخل محیطی و همچنین ویژگی های فنی و ساختار اثر که متاثر از نحوه چسب کاری قطعات صدفی بر تکیه گاه و بستر چوبی بوده، دچار آسیب شده بود که با توجه به ارزش بالای محتوایی و مادی اثر و با هدف نمایش در موزه کوشک احمد شاهی، مرمت اضطراری آن آغاز شده است.

بر اساس این گزارش پس از انجام ارزیابی ها و بررسی های کلی در زمینه فن ساخت اثر و نیز کمیت و کیفیت آسیب های ایجاد شده در ساختار آن، برنامه و طرح مرمت اضطراری اثر تنظیم شد.

 مستندنگاری و ثبت شرایط موجود اثر، شماره گذاری همه قطعات صدفی شامل قطعات موجود بر سطح اثر و قطعات جداشده، جداسازی بخش هایی از قطعات صدفی به منظور ایجاد امکان اصلاح در اسکلت و تکیه گاه چوبی و مرمت آن، رفع نقص و اصلاح اسکلت تکیه گاه چوبی و رفع تغییر شکل های موجود در چوب از جمله بخش های این طرح است.

قطعه یابی قطعات صدفی، وصالی موقت قطعات، پاک سازی سطحی به شیوه کنترلی، استحکام بخشی قطعات به شیوه تزریق و همچنین بهبود چسب کاری قطعات صدفی بر تکیه گاه چوبی، قطعات، بازسازی نواحی کمبود و ایجاد پوشش محافظ دیگر اقداماتی است که طی این طرح انجام خواهد شد.

مواد به کار رفته در ساخت این ماکت شامل چوب، صدف سفید و صدف آبالون و پارچه مخمل است. سازه اصلی ماکت از قطعات چوبی تشکیل شده که با چسب حیوانی و میخ در کنار یکدیگر تثبیت شده اند و با یک لایه از صدف سفید و صدف آبالون به شیوه هنر معرق صدف تزئین شده اند.

این ماکت برگرفته از بنای قبه الصخره یکی از قدیمی ترین و مهم ترین آثار معماری دوران اسلامی بعد از مسجدالاقصی در بیت المقدس است که در سال 691 میلادی به دستور عبد الملک بن مروان، خلیفه اموی بنا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha