هدف گردشگری مقاومت، هویت‌مند کردن نسل امروز و آینده است

مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت گفت: هدف اصلی گردشگری مقاومت آشنایی نسل جوان و نوجوان با تاریخ، حماسه و ایثار ایران‌زمین و همچنین انتقال هویت و چرخش روحیه سلحشوری و در اصل هویت‌مند کردن نسل امروز و آینده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، در چهارصد و هشتاد و ششمین نشست بنیاد قم‌پژوهی که با عنوان گردشگری مقاومت، چیستی و چرایی، شناسایی ظرفیت‌ها و اماکن گردشگری مقاومت قم در دانشگاه طلوع مهر شهر قم برگزار شد، محمدرضا فکوری گفت: نسل امروز و آینده این سرزمین باید با تاریخ مقاومت ملت ایران آشنا شوند.

مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت، با بیان این که گردشگری مقاومت از سال ۱۳۹۹ از بوشهر شروع و سپس دبیرخانه ملی و بین‌المللی آن در قم ایجاد شد و به موازات آن یک میز در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نام میز گردشگری مقاومت از سال ۱۴۰۱ ایجاد و به عنوان حلقه اتصال حاکمیت و فعالان مردمی در این حوزه آغاز به کار کرد.  

او با بیان این که گردشگری مقاومت بر پایه مکان رویداد، شخصیت‌ها و قهرمانان استوار است، تصریح کرد: هدف گردشگری مقاومت نشان دادن عمق فرهنگ ایثار، رشادت و حماسه بر سر هویت ملی و پاسداری از میهن که از زمان کهن تا اکنون در ایران وجود داشته است.‌

فکوری گفت: هدف اصلی گردشگری مقاومت آشنایی نسل جوان و نوجوان با تاریخ، حماسه، روح حماسه و ایثار ایران‌زمین و همچنین انتقال هویت و چرخش روحیه سلحشوری و ایثار بین نسل نوجوان و جوان و در اصل هویت‌مند کردن نسل امروز و آینده است، چون ملتی که از هویتش چیزی نداند، آسیب‌پذیر خواهد بود. امروز در دنیا آن‌هایی که تاریخ و هویت ندارند، برای خودشان تاریخ و هویت می‌سازند.

مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت با بیان این که شاهنامه فردوسی روایتی از مقاومت مردم ایران‌زمین در مقابل دیو و دَد است، اظهار کرد: تمام شاهنامه روایت حماسه، سلحشوری، ایستادگی و پایمردی است که شخصیت‌های شاخصی مانند رستم و آرش کمانگیر انجام دادند.

او افزود: بعدها مقاومتی که جلال‌الدین سلطان‌محمد خوارزم‌شاه داشت و یا قیام سربداران در مقابل مغول‌ها را داریم و نهضت مشروطه، جنگ جهانی اول قیام مجاهدین در جنوب و در شمال، مقاومتی که در تبریز شکل گرفت، این‌ها همه محتوای گردشگری مقاومت مدنظر ماست.

فکوری در بیان مصادیق مقاومت‌های مردم ایران گفت: مقاومت میرزا کوچک‌خان جنگلی در گیلان، مقاومتی که در جنگ جهانی دوم توسط دریابان بایندر در خرمشهر انجام شد، فرمانده‌ای که مظلومانه در خرمشهر در مقابله با اشغال خاک ایران توسط متفقین شهید شد، از این قهرمانان، رویدادها و اماکن، جوانان اطلاع ندارند و هدف ما معرفی این قهرمانان به جامعه و جوانان است.

مسئول دبیرخانه گردشگری مقاومت ادامه داد: به دنبال روشی برای معرفی بودیم که به این نتیجه رسیدیم که گردشگری بهترین روش برای معرفی است. کار را به ۲ قسمت تقسیم کردیم، یکی بحث زیرساخت‌ها بود، زیرا این نوع گردشگری زیرساخت‌های کمی دارد.

او بیان کرد: برای مثال وقتی جنگ دوم هرات پیش آمد و ناصرالدین‌شاه قاجار برای فتح هرات لشکر کشید و سپس انگلیسی‌ها برای فشار به دولت ایران و رفع تصرف هرات به بوشهر لشکر کشیدند، این‌جا باقرخان و احمدخان تنگستانی این پدر و پسر سلحشور و وفادار به میهن، مقابل آنان ایستادند و شهید شدند و ۷۰۰ نفر از انگلیسی‌ها را کشتند، در این برهه تاریخی کسی از این رشادت‌ها اطلاع ندارد.

فکوری با تأکید بر لزوم تربیت روایتگر برای روایت وقایع در هر منطقه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نیازها در این زمینه ایجاد اطلس مقاومت برای هر منطقه است. جغرافیای گردشگری مقاومت محصور در مرزهای ایران امروز نیست و مرزهای جغرافیایی ایران کهن را در بر دارد و همچنین در حوزه بین‌الملل چشم‌اندازمان انتقال این گونه گردشگری و تجربه به کشورهای جغرافیای مقاومت هستیم تا بتوانیم بر سر این مفهوم تبادل فرهنگی ایجاد کنیم.

گردشگری مقاومت نوعی از گردشگری تاریخی - فرهنگی است

مسئول دبیرخانه و رئیس مرکز پژوهش و همایش‌های دبیرخانه گردشگری مقاومت در ادامه گفت: نخستین حرکتی که برای قم ضروری است، تولید محتوا و پردازش محتواست. امروز مهم داده نیست، مهم پردازش داده و اطلاعات است.

محمد نصیری افزود: برای مثال الان در گوگل در هر حوزه‌ای خیلی اطلاعات قابل دسترسی است، ولی این که ما این‌ها را پردازش و منحصرش بکنیم، هنر است، بنابراین باید ابتدا تولید محتوا انجام شود.

او اظهار کرد: موضوع دوم بحث روایتگری است که در استان قم راهنمایان گردشگری خوبی داریم، باید با آن‌ها هم‌افزایی و در بحث روایتگری در زمینه گردشگری مقاومت مشارکت داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش و همایش‌های دبیرخانه گردشگری مقاومت، با بیان این که استان قم دارای ظرفیت‌های گردشگری است، خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر تعریف مسیرهای گردشگری است. اگر بخواهیم، بحث گردشگری مقاومت که نوعی از گردشگری تاریخی - فرهنگی است، با نگاه هویتی به این فعالیت‌ها بپردازیم، باید یک سری اتفاقات رقم بخورد تا بتوانیم این کار را انجام بدهیم و ضروری است که این نوع نگاه به طور کامل بومی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090300112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha