حفظ بازار تاریخی اراک نیازمند مشارکت همگانی است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار را نجات داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان گفت: بازار تاریخی اراک همه ساله مورد مرمت های مستمر قرار گرفته است و  این مرمت‌ها از طریق اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و شهرداری اراک انجام شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مرمت های بازار تاریخی اراک در سال جاری شامل سراهای گلشن، نوذری، کاشانی، فدایی راسته اصلی(شمال جنوب) است، افزود:  علاوه بر احیای این سراها به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری و رفع خطر دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار در دستور کار قرار دارد. همچنین کف‌سازی و محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی در حال اجراست.  

او اظهار کرد: برای سال جاری 100 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بازار تاریخی اراک پیش‌بینی شده است. هر سال مبلغی برای حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی اختصاص می‌یابد. مرمت سرای نوذری در سه مرحله در دستور قرار گرفت که دو مرحله از مرمت شامل بخشی از عملیات این مرحله و نوسازی چند تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده،  با استفاده از الگوی سنتی انجام شده است و سومین مرحله آن آغاز شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان عملیات مرمت سرای فدایی بازار اراک خبر داد و گفت: عملیات مرمت حفاظت اضطراری در سرای فدایی بازار تاریخی اراک نیز شامل عملیات مرمتی با آجر، عملیات مرمتی با چوب، عایق کاری سنتی،و بندکشی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال خاتمه یافته است. 

مرزبان افزود: هر سال که می‌گذرد، رقم اعتبارات مورد نیاز برای مرمت کامل بازار، سنگین‌تر و نجومی‌تر می‌شود و اتفاقا منابع نیز قطره چکانی‌تر در اختیار قرار می‌گیرد که همین مسئله باعث شده است که اعتبارات تنها صرف رفع خطر و مرمت‌های اضطراری شود و قطعا با این روند، بازار اراک هیچ‌گاه به صورت کامل مرمت نمی‌شود.

او بیان کرد:  حفظ این مجموعه نقشه راه می‌خواهد، همچنین با توجه به مالکیت‌های متعدد برای مرمت قسمت‌های مختلف بازار باید مالکان، دستگاه‌های خدمات رسان و اوقاف مشارکت داشته باشند. بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت نیاز بوده و لازم است مشارکت سایر دستگاه‌های متولی را نیز شاهد باشیم در غیر این صورت اعتبارات ابلاغی فقط صرف رفع خطر و مرمت های اضطراری خواهد شد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402090500226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha