با حضور در «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» نکاتی جدید آموختم/ حضور در چنین جشنواره‌ای برای یک فیلم‌ساز فرصتی منحصربه‌فرد است/ مردمی بودن جشنواره بسیار با ارزش است/ این جشنواره نشان داد ایران رنگین‌کمانی از میراث و فرهنگ است

احمدرضا درویش برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» را لازم و ضروری دانست و گفت: ترکیب و ماهیت تشکیل این جشنواره به گونه‌ای است که خود من با هربار حضور در آن نکات جدیدی را آموختم. هدف گذاری این جشنواره به صورتی که در کلیت تنوع اقلیم ایران عزیزمان حرکت می‌کند محدود به یک مکان نیست و صمیمانه و مردمی بودن آن نیز بیش از هرچیزی چشم‌نوازی می‌کرد.

احمدرضا درویش، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به برگزاری «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» گفت: طراحی، ترکیب و تدبیر در خصوص برگزاری چنین جشنواره‌هایی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. آن ایده‌ای که از ابتدا برای برگزاری این چنین مراسمی طراحی شده بسیار ارزش دارد. همچنین موضوع، هدف و مسیر حرکت آن نیز از قبل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

او با بیان این که برای راهبری دائمی چنین جشنواره حتما وجود یک شورای مرکزی اهمیت دارد، افزود: برخورداری این جشنواره از نظریات مختلف و متنوع هدفی است که دستیابی به آن نیز ارزشمند است. بنابراین از همان ابتدا متولیان اصلی «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» که از حوزه میراث‌فرهنگی کشور هستند، تدابیر ویژه‌ای برای به غایت رسیدن این جشنواره اندیشیده‌اند.

درویش با اشاره به دعوت جمع کثیری از هنرمندان و فعالان حوزه‌های مختلف کشور به این جشنواره، ادامه داد: افراد حاضر در این جشنواره امروز مشاورانی هستند که به عنوان یک خانواده برای پاسداری از میراث‌فرهنگی کشور دور هم جمع شده‌اند و حتما تاثیرات مثبت این حضور و هم‌اندیشی را نیز شاهد خواهیم بود.

این کارگردان معروف سینما و تلویزیون همچنین ماهیت برگزاری جشنواره ملی چندرسانه‌ای را یادآور شد و اظهار کرد: ترکیب و ماهیت تشکیل این جشنواره به گونه‌ای است که خود من با هربار حضور در آن نکات جدیدی را آموختم و این موضوع برایم جذاب است. هدف‌گذاری این جشنواره به صورتی که در کلیت تنوع اقلیم ایران عزیزمان حرکت می‌کند محدود به یک مکان نیست و دارای یک هدف ملی است و با گام های متکثر از همه استان‌ها عبور می‌کند و همانند یک قطار از تمامی آیین‌ها،‌ فرهنگ‌ها، گذشته تاریخی و میراث ما در همه شاخه‌ها عبور می‌کند.

او با بیان این که حضور در این جشنواره برای یک فیلم‌ساز خیلی موقعیت خوبی است که از دریچه میراثی هم به مفاهیم نگاه کند، افزود: من از این حضور استقبال می‌کنم و بسیار خرسندم که مهمترین ویژگی این جشنواره مردمی بودن آن لحاظ شد. این جشنواره از پروتکل‌های تکراری برگزاری سایر فستیوال‌ها عبور کرد و مستقیم با مردم و مخاطب ارتباط داشت.

درویش همچنین ادامه داد: ملاقات افراد با یکدیگر مهمترین و شیرین ترین بخش این جشنواره ملی است. ملاقات آثار، مضامین و رشته‌های مختلف میراثی چه ملموس و چه ناملموس با یکدیگر نیز جزء با ارزش این فستیوال است. به عبارت دیگر در یک تقاطعی مجموعه نگارگری، موسیقی، سینما، آیین‌ها، تاریخ، صنایع‌دستی، نمایش و غیره به یکدیگر متصل شدند و این بسیار منحصربه‌فرد و زیباست و در هیچ جشنواره دیگری تکرار نمی‌شود.

این فیلم‌ساز معروف سینما و تلویزیون با بیان این که «جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی» همانند جشنواره‌هایی نظیر فیلم فجر، حقیقت و ... یک هدف خاص را دنبال نمی‌کند و همه رشته‌های فرهنگی و هنری را به یکدیگر متصل می‌کند، گفت: وجود این چنین جشنواره‌هایی بسیار لازم و ارزشمند است و امیدواریم روز به روز گام‌های موثرتر و بزرگتری را بردارد.

او در پایان با اشاره به کیفیت برگزاری این جشنواره، ادامه داد: از همان افتتاحیه آن مشخص بود که این جشنواره چقدر بی‌تکلف و صمیمی است و مردم نیز این بی‌آلایشی را احساس می‌کنند. در این جشنواره در آینه میراث و رسانه قومیت‌های مختلف شد. مردم بیش از پیش دریافتند که ایران فقط تهران نیست و رنگین‌کمانی از آداب، زبان، لباس، آیین، تاریخ و فرهنگ است. این مهم است که بدانیم میراث‌فرهنگی با مردم تعریف می‌شود. هر جامعه‌ای بخواهد خاطره و خیال داشته باشد باید میراث‌فرهنگی غنی خود را پاس بدارد و این مهم در جشنواره ملی چندرسانه‌ای به خوبی مشاهده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091400735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha