توسعه گردشگری اصفهان با افزایش ساخت هتل‌های ۵ ستاره

افتتاح نخستین هتل ۵ ستاره بخش خصوصی اصفهان با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فرصتی است تا به توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان اصفهان بیش از گذشته بیاندیشیم.

حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید همگان مثل معروف اصفهان نصف جهان را شنیده‌اند و این نیست مگر اینکه پهنه فرهنگی اصفهان در طول تاریخ پرفراز و فرود این سرزمین به‌ویژه در سیر تطور تاریخ تکوینی فلات مرکزی ایران نقش مهمی را در توسعه فرهنگی و تمدنی ایران‌زمین ایفا کرده است.

گزارش‌های بسیاری از محققان و سیاحان خارجی حاکی است که ورود گردشگران به شهر تاریخی اصفهان به‌صورت رسمی حداقل از دوران صفوی انجام شده و از آن زمان تاکنون یعنی پس از گذشت چهار سده، اصفهان به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری ایران تبدیل‌ شده است.

با نگاهی گذرا به وضعیت گردشگری اصفهان به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌های اقامتی، درمی‌یابیم که اگرچه این پهنه فرهنگی از گذشته دور تاکنون به‌عنوان مقصد سفر گردشگران مختلف داخلی و خارجی شناخته می‌شود، لکن در حوزه اقامت آن‌طور که شایسته و بایسته است در دهه‌های گذشته شاهد رشد منطقی در حوزه اقامت نبوده‌ایم.

با توجه به تنوع و تکثر در گونه‌های سفر که برخی محققان علم گردشگری افزایش تعداد گونه‌های سفر در جهان امروز را بیش از ۵۰ گونه اعلام کرده‌اند، باکمال تأسف هنوز در حوزه ارائه خدمات اقامتی آن‌طور که شایسته نام اصفهان است نه‌تنها در شهر اصفهان بلکه در گستره پهناور استان اصفهان شاهد رشد خدمات اقامتی متناسب با نیازهای گوناگون گردشگران نبوده‌ایم.

در طول ۵۰ سال گذشته شاهدیم که تنها دو هتل ۵ ستاره در شهر تاریخی اصفهان بنا شده و به بهره‌برداری رسیده است و این در حالی است که در سایر حوزه‌های اقامتی رشد نسبتا خوبی را در پهنه اصفهان شاهد بوده‌ایم. بااین‌حال با توجه به اینکه گونه‌های مختلف سفر به‌ویژه گونه گردشگری فرهنگی و زیرشاخه‌های متنوع آن به‌ویژه در حوزه گردشگری خارجی نیاز به خدمات متنوع دارند و از سوی دیگر اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری فرهنگی کشور به شمار می‌رود، کمبود هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در شهرهای تاریخی استان همچون اصفهان و کاشان بسیار مشهود است.

در آذرماه امسال با حضور مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نخستین هتل ۵ ستاره اصفهان با هزینه بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

با افتتاح این هتل عملا نزدیک به ۲۰۰ اتاق و بیش از ۳۰۰ تخت به هتل‌های ۵ ستاره اصفهان افزوده شد و تعداد هتل‌های ۵ ستاره اصفهان به ۳ هتل افزایش یافت، لکن با توجه به برنامه‌ریزی‌های گسترده برای توسعه گردشگری در اصفهان و پهنه استان هم‌اینک بیش از هر زمان دیگر نیازمند افزایش واحدهای اقامتی با استانداردهای به‌روز در اصفهان هستیم.

مطابق با گزارش‌های موجود، هم‌اکنون ۲ هتل ۵ ستاره دیگر در شهر تاریخی اصفهان در حال ساخت بوده که از پیشرفت فیزیکی معادل ۶۰ تا ۷۰ درصد برخوردارند، با این وصف با توجه به اظهارنظر وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که عملا هتل‌های ۵ ستاره به‌عنوان آبروی کشور به شمار می‌رود و با توجه به تنوع سفرهای داخلی و خارجی به استان باید تلاش کرد تا با جلب حمایت نهادهای مختلف به حمایت از بخش خصوصی برخاسته و کوشش کنیم تا محدودیت‌ها در این حوزه با توجه به سرمایه مادی و معنوی سنگینی که توسط بخش خصوصی باید در حوزه ساخت هتل‌های ۵ ستاره اختصاص‌یافته را به حداقل برسانیم تا از این طریق بخش خصوصی از یک‌سو به سمت ساخت هتل‌های ۵ ستاره تشویق شود و از سوی دیگر با جلب حمایت نهادهای مختلف، سرمایه‌گذاران گردشگری با آرامش و فراغ بال بیشتری به سمت فعالیت در این حوزه سوق یابند و این در حالی است که با توجه به فرازوفرودهای اقتصادی در کشور حمایت از این فعالان پس از بهره‌برداری از هتل ۵ ستاره به دلیل نوپا بودن این فعالیت در اصفهان همچنان باید ادامه یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha