تشییع پیکر شهید گمنام در مجموعه جهانی چهلستون اصفهان، تجربه‌ای به وسعت تاریخ

تشییع پیکر پاک یکی از شهدای گمنام در مجموعه جهانی کاخ‌موزه چهلستون اصفهان، تکرار تجربه‌ای تاریخی پس از گذشت ۴ دهه از آغاز جنگ تحمیلی و ایام دفاع مقدس در اصفهان، شهر شهیدان بود.

سعید احمدی، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: بی‌تردید هرگاه خاطرات ایام جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس در ذهن متبادر می‌شود، نام اصفهان هم همراه با آن‌ها در اذهان همگان زنده می‌شود و آنگاه سخن امام راحل را به یاد می‌آوریم که می‌فرمودند در کجای جهان شهر مانند اصفهان را می‌توانید پیدا کنید.

هرگاه سخن از جبهه و جنگ و اعزام پیر و جوان به جبهه برای دفاع از آب‌وخاک میهن و آیین و اعتقادات مطرح می‌شد، همیشه نام اصفهان در صدر لیست اعزامی‌ها و حتی کمک‌های مردمی بود.

مرکز اصلی این تجمعات بی‌تردید مجموعه جهانی میدان امام(ره) (نقش‌جهان) به‌عنوان میدان مرکزی شهر و پل‌های تاریخی اصفهان به‌ویژه پل‌های تاریخی سی‌وسه‌پل و خواجو بود.

میدان تاریخی امام(ره) (نقش‌جهان) با بیش از ۸۵ هزار مترمربع وسعت بیش از ۴۰۰ سال است که در طول روز و حتی ایام شب جلوه‌گاه اصلی حیات اجتماعی و فرهنگی مردم اصفهان بوده، لذا این مجموعه عظیم نمی‌توانست از این تحول بزرگ اجتماعی یعنی ایام دفاع مقدس بی‌بهره بماند، لذا در خاطرات بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان رخدادهای مهم اجتماعی و فرهنگی مربوط به ایام جنگ که در این میدان عظیم رخ‌داده بود، هیچ‌گاه از یادها زدوده نخواهد شد.

یکی از مهم‌ترین رخدادهایی که در این مجموعه عظیم تاریخی به‌ویژه کاخ عالی‌قاپو رخ می‌داد، برگزاری آیین‌های تشییع پیکر پاک شهیدانی بود که از این خطه قهرمان‌پرور به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل اعزام می‌شدند.

مهم‌ترین رخدادی که این میدان عظیم تاریخی در طول حیات ۴۰۰ ساله خود شاهد بود، تشییع پیکر پاک شهدای اصفهان در عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ بود. گزارش‌ها حاکی است که در این عملیات عظیم بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع از خاک میهن توسط رزمندگان آزاد شد و حتی برخی مناطق عراق نیز به تصرف رزمندگان درآمد. در خاطرات بزرگان و گزارش‌ها نهادهای مسئول آمده بود.

اصفهانی‌ها در این عملیات عظیم بیش از ۷۰۰ نفر شهید تقدیم میهن و انقلاب کرده بودند، با این‌ حال ستاد برگزاری مراسم تشییع پیکرهای پاک این شهیدان تصمیم گرفت شهیدان را در دو نوبت تشییع کند. تصاویر بجای مانده حاکی است میدان بزرگ آن روز شور و حال خاصی داشت و تالار اصلی کاخ عالی‌قاپو نیز پذیرای پیکر پاک این شهیدان بود. در روز ۲۵ آبان ۱۳۶۱ پیکر ۳۵۰ نفر شهید از محل تالار عالی‌قاپو یک‌به‌یک خارج و سپس به روی دستان امواج خروشان ملت که در میدان بزرگ گرد هم آمده بودند تشییع و به سمت معراج شهدا انتقال یافت.

ازآن‌پس و تا پایان ایام جنگ تحمیلی، کاخ عالی‌قاپو و میدان بزرگ نقش‌جهان بارها و بارها شاهد جوش‌وخروش این ملت اعم از اعزام رزمندگان به جبهه از جمله سپاه مشهور محمد(ص)، اعزام کمک‌های مردم به جبهه و تشیع پیکر شهدا بود.

با پایان جنگ تحمیلی، بسیار از این رخدادها در خاطره‌ها نقش‌بست. لکن باگذشت ۳۵ سال از پایان ایام دفاع مقدس شاید نسل جوان ایرانی کمتر فرصتی یافت تا با رشادت‌های نسل‌های قبلی حداقل در حوزه بناهای تاریخی آشنا شود.

در آذرماه امسال و هم‌زمان با حرکت کاروان اهالی بهشت که شامل آخرین دسته‌های شهدای تازه تفحص شده بود، پیکر ۱۲ شهید گمنام در مراکز مختلف علمی، اداری و فرهنگی اصفهان تشییع شد.

به پیشنهاد مسئولان اداره‌کل و موافقت مسئولان بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس پیکر پاک یکی از شهدای گمنام در یک صبح سد و بارانی پاییزی لحظاتی چند میهمان مجموعه جهانی کاخ چهلستون بود، با توجه به‌ قرار گرفتن در مرحله دوم فصل گردشگری خارجی و همچنین ایام تعطیلات چندروزه ایام شهادت حضرت زهر ا(س) تلاش شد تا با حضور همکاران و همچنین گردشگران در این مجموعه عظیم تاریخی با بیش از ۶۷ هزار مترمربع وسعت، ضمن تجدید خاطره ۴۰ سال گذشته حضور شهدا در بناهای تاریخی اصفهان تلاش شود تا نسل‌های امروز و فردای ایرانی با رشادت‌های فرزندان دیروز ایران‌زمین در بزرگ‌ترین جنگ جهان در دهه‌های آخر سده بیستم میلادی آشنا شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha