ضرورت تبیین «پناهگاه» بودن امام رضا (ع) در جریان خدمت‌گذاری به زائران

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: وظیفه ما در ستاد خدمات سفر این است، مقوله «پناهگاه» بودن امام رضا(ع) را در جریان خدمت‌گذاری به زائران تبیین و معرفی کنیم.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگیف گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان که امروز سه شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ در محل سالن جلسات شهید باهنر استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته اهل بیت در زیارت جامعه کبیره این است که اهل بیت ما به عنوان پناهگاه مردم شناخته می‌شوند، بنابراین بدان معناست که زائران امام رضا (ع) با رده‌های سنی مختلف و آرزوهای گوناگون به خدمت ایشان مشرف می‌شوند و این حرم پناهگاه مردم است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: وظیفه ما در ستاد خدمات سفر این است، مقوله «پناهگاه» بودن امام رضا (ع) را در جریان خدمت‌گذاری به زائران تبیین و معرفی کنیم.

او با بیان این‌که فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد تا زائران از میزبانی در مشهد مقدس رضایت داشته باشند، افزود: نوروز ۱۴۰۳ با ماه مبارک رمضان همراه است و از این نظر مناسبت‌های مذهبی و ملی فراوانی در ایام پیش رو قرار دارند. در این راستا باید آمادگی برگزاری شایسته انواع جشن‌ها، شادی‌ها و مراسمات عزاداری را در یک دوره فشرده داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه از ۱۵ اسفند سال جاری تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ درگیر جریان خدمتگذاری به زائران خواهیم بود، تصریح کرد: چند طرح ویژه برای خدمت رسانی به زائران در نوروز ۱۴۰۳ و ماه مبارک رمضان پیش بینی شده که فراخوان شوق زیارت یکی از طرح‌های خوبی بود که مورد استقبال قرار گرفت و ایده‌های فراوانی در قالب آن ارسال شد، در این راستا همه دستگاه‌ها در ارزیابی ایده‌های ارسالی کمک کنند و طرح‌های تایید شده باید مورد حمایت و اجرا قرار گیرند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان این‌که به لحاظ مشارکت‌های مردمی و فرهنگ میزبانی، پویش «هم محله امام رضا (ع)» امسال هم تداوم خواهد داشت، ادامه داد: تمامی دستگاه‌های عضو ستاد باید آمادگی کاملی برای استقبال شایسته از زائران نوروزی داشته باشند. همچنین تامین و نظارت، حمل و نقل، خدمات جاده‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد و کار مردم نباید معطل شود.

او تاکید کرد: ساماندهی ایستگاه‌های استقبال از زائر در ورودی‌های استان، شهرستان‌ها و شهر مشهد با تاکید بر جابه‌جایی و جانمایی جدید باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه اسکان به رغم تلاش‌های انجام شده، اسکان «رسمی، موقت و اضطراری» داریم، بیان کرد: حلقه مفقوده جریان اسکان، «مدیریت» است. در این راستا فرمانداری مشهد و کمیته اسکان ستاد باید با فوریت تدارکات لازم را پیش بینی کند و ضرورت دارد مدیریتی داشته باشیم که همزمان با نیاز و تقاضا، ظرفیت‌ها را بتوانیم پیش بینی کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در سطح ملی پیرامون میزبانی شایسته از زائران نوروزی و جریان خدمتگذاری، تصریح کرد: فعالیت مراکز درمانی، افزایش داروخونه‌های شبانه‌روزی و پایگاه‌های امداد هلال احمر در ایام پیش رو با نگاه به حجم زائران و مسافران سفرهای نوروزی باید مورد توجه قرار گیرند و از آمادگی خوبی برخوردار باشند.

همچنین سید جواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گزارشی از ضرورت‌ها، اقدامات و برنامه‌های نظارتی خدمت‌رسانی مراکز بین جاده‌ای ارائه کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای زائران در مسیر جاده‌های منتهی به مشهد نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی است که طرح نظارتی با همکاری دستگاه‌های مرتبط تهیه و تا قبل از نوروز کمبودهای این حوزه در حد امکان برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: طرح‌هایی برای ارائه تخفیف در حوزه اقامت زائران پیش بینی شده که با هماهنگی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان‌های کشور اجرایی خواهد شد.

در این جلسه کمیته‌های مختلف ستاد اجرایی خدمات سفر به اظهار نظر و ارائه برنامه پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha