بررسی موضوعات میراث‌فرهنگی، محیط زیست و مطالعات اجتماعی در کارگروه ویژه

معاون فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای موضوع میراث‌فرهنگی، محیط زیست و مطالعات اجتماعی ساختار ویژه‌ای داریم و تحت تأثیر فشار و الزام این کار را انجام نداده‌ایم و در این راستا کمیته تخصصی تشکیل شده که امور مرتبط با این حوزه‌ها هدفمند و ساختارمند پیگیری شود.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد رهبری معاون فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲، در همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی سد کانی سیب، حوضه رودخانه زاب کوچک شمال غرب ایران گفت: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران متولی توسعه منابع آب و انرژی در کشور و وظیفه ذاتی‌اش اجرای پروژه های بزرگ ملی در حوزه آب و انرژی است.

او با اشاره به فعالیت‌های این شرکت در طی بیش از سه دهه گذشته افزود: همانطور که به اقدامات و فعالیت‌های گذشته‌مان می‌بالیم گذشته را به عنوان چراغ راه آینده می‌دانیم و نتیجه تلاش و فناوری پیشینیان باعث افتخار ما است.عمق درک و فهم ما اندازه شما نیست ولی میزان علاقمندی ما قطعا کمترنیست و به عنوان یک ایرانی برای سربلندی ایران به دو دلیل تلاش می‌کنیم ؛ نخست اینکه تعلق خاطر داریم به این سرزمین و دوم اینکه اینکار جزء وظایف قانونی ما است.

معاون فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهارکرد: اینها باعث شده ما در این مجموعه به میراث‌فرهنگی و محیط زیست توجه ویژه داشته باشیم .افرادی که به عمران و پیشرفت علاقمند هستند قطعا به تاریخ نیزعلاقمنداند و نسبت به آن احساس مسئولیت می‌کنند.

او با اشاره به همکاری‌های ۲۰ ساله شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با میراث‌فرهنگی گفت: در این سالها با درایت دوجانبه نهایت سعی بعمل آمد تا آنچنان که مقدور بود رضایت نسبی در این حوزه ایجاد شود. در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای موضوع میراث‌فرهنگی، محیط زیست و مطالعات اجتماعی ساختار ویژه‌ای داریم و تحت تأثیر فشار و الزام این کار را انجام نداده‌ایم و در این راستا کمیته تخصصی تشکیل شده که امور مرتبط با این حوزه‌ها هدفمند و ساختارمند پیگیری شود.

رهبری با بیان‌اینکه از همکاریهای پیش رو استقبال می‌کنیم و در تلاشیم که تمهیداتی ایجاد کنیم که تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و در همکاری با شما سربلند باشیم، بر مدیریت زمان در کارها(کاوشها)، ثبت و تأیید مطالعات و فرصت حضور نمایندگان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در شورای فنی تأکید کرد.

شهرام محضرنیا مدیر پروژه طرح انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه نیز در این همایش گفت: یکی از دغدغه‌های کشور بحث دریاچه ارومیه است و ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته و ۱۹ راهکارعملیاتی برای احیای آن پیش‌بینی شده و سال ۱۴۰۳ شاهد احیای آن هستیم.

او گفت: یکی از مهمترین راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، انتقال بیش از ۵۰۰میلیون متر مکعب آب از طریق سد کانی سیب و تونل انتقال زاب است. احیای دریاچه ارومیه بیش از۱۰ سال بطول می‌کشد و نیازمند حمایت مردم است.

محضرنیا افزود: درانجام این پروژه با حوزه میراث‌فرهنگی در تعامل خوبی بودیم و آغاز احیای دریاچه ارومیه نوید بخش است و آنچه ستاد احیا از این به بعد در دستور کار دارند کار فرهنگی است. مهمترین پروژه زیست محیطی غرب آسیا پایان اسفند ماه به پایان می‌رسد و دریاچه ارومیه تقدیم مردم می‌شود که این میراث ‌گرانبها را حفظ کند که سه درصد خاک ایران است و اگر آسیب ببیند ۵ استان درگیر می‌شوند.

فرزاد مافی دبیر علمی مشترک همایش در این همایش با اشاره به اینکه در دو جبهه میراث‌فرهنگی و عمران گردهم آمده ایم تا نتایج فعالیت‌هایمان را ارائه دهیم تصریح‌کرد: درشرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهتمام ویژه ای به انجام مطالعات اجتماعی، میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست داریم.

او پاسخ به این پرسش که چرا کانی سیب از لحاظ مطالعات باستان‌شناسی مهم است افزود: کانی سیب در جایی واقع شده که ما خلاء مطالعات باستان‌شناسی داریم، کانی سیب در مجاورت کانونهای فرهنگی فرهنگ‌سازشمال بین‌النهرین شرق آناتولی و به نوعی جنوب قفقاز قرار دارد .

این باستان‌شناس تصریح‌کرد: گاهنگاری منطقه شمال‌غرب ایران بویژه جنوب آذربایجان غربی و شمال کردستان به لحاظ باستان‌شناسی تکمیل نشده بود و نقشه باستان‌شناسی منطقه تدوین نشده بود و همه اینها باعث شد علاوه بر الزامات قانونی مسئولیت اخلاقی خودمان بدانیم که این مطالعات را به نحو احسنت پیش ببریم تا آن داغی را که بر دل ما باستان‌شناسان در پی مدفون شدن محوطه‌های باستانی گذاشته شده التیام یابد با ارزش افزوده‌ای که زحمات عمرانی ما برای کشور به ارمغان می‌آورد .

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha