نخستین جلسه شورای راهبردی پایگاه جهانی هورامان برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان از برگزاری نخستین جلسه شورای راهبردی پایگاه جهانی هورامان/اورامانات خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان منصور مهرزاد  روز شنبه ۱۶ دی‌ماه در نخستین جلسه شورای راهبردی پایگاه جهانی هورامان گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات یک اقدام مهم و ارزشمند بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: باید با همکاری مردم و مسئولان برای حفظ و پاسداری از این منطقه جهانی برنامه‌ریزی، تعامل و همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

او با بیان اینکه حفظ بافت تاریخی هورامان از مهم‌ترین اولویت‌ها است، افزود:  معماری سنتی، تاریخی و  بافت منحصربفرد منطقه یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر استان به‌شمار می‌رود و حفظ این زیبایی‌ها یکی از نیازهای اصلی و مهم است که باید در اولویت قرار گیرد.

مهرزاد عنوان کرد: دهیاران این منطقه باید بر اجرای ساخت و سازها نظارت و  توجه ویژه داشته باشند و از ساخت‌وسازهایی که متناسب با بافت سنتی و فرهنگی روستاها نیست، جلوگیری کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بر لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه جهانی هورامان تأکید کرد و یادآور شد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در این منطقه می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال مولد و معیشت مردم داشته باشد.

در این جلسه مصوب شد برای دهیاران این منطقه کارگاه‌های آموزشی برگزار و  نماینده‌ای نیز از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان برای حضور در جلسات کمیسیون ماده ٩٩ و ١٠٠ حضور داشته باشد.

تولید مصالح سنتی و حمایت از بخش‌های خصوصی در این زمینه، تعیین حریم آثار باستانی منظر فرهنگی هورامان و تشکیل پرونده ثبتی این آثار و ارائه آن به شورای ثبت از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین مصوب شد ادارات دولتی  قبل از صدور  مجوز ساخت و ساز موظف به  اخذ استعلام و تابعیت از ضوابط و مقررات منظر جهانی هورامان شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101600800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha