اهمیت تبیین نقش معاونت میراث فرهنگی استان‌ها در تحقق سیاست‌های میراث فرهنگی کشور

معاونت میراث فرهنگی، بالاترین مقام تشخیص مسائل و مشکلات و نیز اصلی‌ترین مرجع رسیدگی در حوزه تخصصی استان است.

رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در یادداشتی نوشت: تبیین نقش و جایگاه معاونت میراث فرهنگی در استان‌های کشور، از دو وجه حائز اهمیت است:

۱. نقش معاونت تخصصی برای ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها.

۲. جایگاه نیابتی و نمایندگی معاونت میراث فرهنگی کل کشور در هر استان.

در مقام نخست، معاونت میراث فرهنگی، بالاترین مقام تشخیص مسائل و مشکلات و نیز اصلی‌ترین مرجع رسیدگی در حوزه تخصصی استان است و محوری‌ترین نقش در تصمیم‌سازی‌ها براساس وظایف محوله را بر عهده دارد. اما در مقام دیگر، یگانه رابط پیگیری موضوعات از مرکز و زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های ستادی و تحقق سیاست‌های ابلاغی در استان است.

هر دو مقام نیازمند تبیین در مسئولیت‌ها و اختیارات و نیز تشریح نظام مسائل مربوطه هستند. موضوعاتی کلی نظیر ثبت آثار ملموس و ناملموس، تعیین محدوده‌ و حریم، تدوین ضوابط اختصاصی، تهیه طرح و نظارت‌های کارگاهی بر فعالیت‌های اجرایی حفاظت و مرمت و ... همگی در شرح وظایف معاونین میراث فرهنگی مشاهده می‌شوند اما مصادیق میدانی آنها در قالب مسئله یا پروژه، نیازمند توصیف، تحلیل و ارائه راه‌حل می‌باشند که پیگیری‌ را متوجه ایشان می‌سازد.

تشکیل شوراهای فنی و ثبت و حریم استان‌ها، شرکت در جلسات مشورتی هیات راهبردی پایگاه‌ها و بررسی مسائل تا حصول نتیجه در قالب پیشنهادات مستند و کاربردی از یک‌سو و حضور در کمیته‌های کارشناسی و جلسات ستادی متناظر از سوی دیگر، حکایت از نقش کلیدی معاون میراث فرهنگی میان ستاد و استان دارد.

از این‌رو رویکرد چهارمین نشست تخصصی معاونین میراث فرهنگی کشور با ماهیت کارگاهی در بخش‌های مختلف، تبیین نقش و ماموریت این معاونت در استان‌ها بوده که ضمن مرور برنامه‌های پیشین، پیوندی با افق‌های مدیریتی پیش‌رو ایجاد کرده است.

در این نشست، همچنان بر رعایت دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، ایفای نقش موثر در امورات محوله و در حوزه‌های مختلف ماموریتی تاکید فراوان شد.

همچنین همکاری مستمر با کارشناسان، مشاوران، جامعه محلی، مسئولان هم تراز سایر دستگاه‌های اجرایی استان و نیز ارتباط با مدیران حوزه ستادی معاونت میراث فرهنگی کشور اعم از بناها، بافت‌ها و محوطه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، موزه‌ها و میراث طبیعی و معنوی در راستای هماهنگی امور مربوطه در دستور کار قرار گرفت.

سودمندی استمرار چنین نشستی توامان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای اهداف عملیاتی میراث فرهنگی، در گرو ثبات مدیریتی، تلاش متمرکز و همسو و تداوم در نظارت براساس گزارش عملکرد خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101901031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha