دهکده نمدمالان رامسر احیا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: در تلاشیم با احیای دهکده نمدمالان رامسر و معرفی این کارگاه‌ها به گردشگران، برای این منطقه جاذبه‌ تعریف کنیم.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی ۲۳ دی ۱۴۰۲ با بیان این مطلب که نمد رامسر دارای دو اثر ثبتی در لیست آثار جهانی یونسکو و چندین نماد مرغوبیت ملی است اما متاسفانه نسل جوان علاقه کمتری به نمد مالی دارند و این می‌تواند برای آینده این هنر ماندگار شهرستان رامسر به تهدیدی تبدیل شود، افزود: باید برای حفظ این دست‌ساخته اصیل بومی تلاش کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از خانواده حلاجیان و شاهنظری به عنوان نسل طلایی نمدمالی یاد کرد و گفت: این هنرمندان پیشکسوت با تلاش خودشان نمد رامسر را جهانی کردند و لازم است با حمایت همه جانبه از نسل جدید نمدمال از این هنر ارزنده، محافظت شود.

او با اشاره به اینکه نمدمالان رامسر به صورت سنتی در دو فصل سال مشغول تولید نمد هستند و با تمام سختی‌های این حرفه همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، بیان کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته زمینی به مساحت تقریبی ۵هزار مترمربع در پشت آسو جواهرده، در اختیار نمدمالان رامسر قرار گرفت و این زمین بر اساس ساختار سنتی نمدمالان در شهر رامسر به ۱۲ کارگاه تقسیم شد و هر کارگاه به صورت جداگانه از حلاجی پشم تا رنگرزی، تولید نمد خانه و کارگاه تولید نمد در کنار هم قرار دارند.

ایزدی فصل کار نمدمالان در تابستان را فرصتی گردشگری در منطقه برشمرد و تصریح کرد: در تلاشیم با احیای دهکده نمدمالان رامسر و معرفی این کارگاه‌ها به گردشگران برای این منطقه جاذبه بسازیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران یادآور شد: برای هنرمندان نمدمال در جواهرده (پشت آسو) ۱۲ پروانه تولید کارگاهی صادر شده و پرونده‌سازی برای تبدیل ۱۲ واحد بوم‌گردی نیز در دستور کار قرار دارد.

او با بیان اینکه رونق گردشگری در پشت آسو باعث رونق فروش محصولات نمدمال خواهد شد، خاطر نشان کرد: ارزش تولید سالانه نمدمالان بیش از ۳میلیارد تومان است و با توجه بیشتر امکان رونق اقتصادی بیش از دو برابر این رقم نیز وجوددارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha