نمایش شکوه تمدن پارس در چین

حضور بیش از 200 اثر باستانی کشورمان در «شهر ممنوعه» پکن را باید به‌عنوان یک کار فرهنگی اثرگذار به فال نیک گرفت.

محمد کشاورززاده، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین درباره نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که در کاخ‌موزه شهر پکن برپا شده است، در یادداشتی نوشت: زمانی که در اواخر فروردین ماه سال جاری به همراه علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران در ضیافت شام رئیس قصر موزه شهر ممنوعه، ابعاد حضور کشورمان در نمایشگاه شکوه تمدن پارس در کاخ‌موزه شهر ممنوعه نهایی و یادداشت تفاهم برگزاری آن امضا شد، این اطمینان را یافتم که تلاش‌های مقامات دو کشور برای آشنایی دو تمدن کهن در مسیر اجرایی خوبی قرار گرفته است.

ایران و چین دو تمدن بزرگ قاره کهن آسیا هستند که مردمان آن از گذشته‌های دور با هم تعامل  داشتند. میراث جاده ابریشم کهن و اکنون ابتکار کمربندـ‌ جاده شی جی پینگ رئیس‌جمهوری چین و نیز ابتکار تمدن جهانی GCI او حاکی از علاقه و خواست رهبران چین برای آشنایی و نزدیکی تمدن‌های کهن و در سایه آن حرکت به‌سوی آینده مشترک (shared future) است.

با فروکش کردن اپیدمی کووید 19 و باز شدن درهای چین به‌سوی خارجیان و متعاقب آن سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری به پکن در بهمن ماه گذشته و مذاکرات روسای جمهور دو کشور از جمله موضوعات مطروحه در ملاقات‌ها بررسی زمینه‌های همکاری دو کشور در بخش تبادل فرهنگی و تاریخی برای ارتباط بیشتر مردم با مردم (people to people ) بود که اکنون بعد از مدت‌ها اجرایی شده است.

شهر ممنوعه چین که بارها چه با خانواده و چه به همراه هیأت‌های رسمی از آن دیدن کرده‌ام از مکان‌های پربازدید پکن است که همیشه در ورودی آن مملو از جمعیت و توریست است.

مردم چین باجمعیتی بیش از یک میلیارد نفر علاقه مند به آشنایی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر نقاط جهان به‌خصوص تمدن‌های آسیایی هستند. نزدیکی ملت‌ها از طریق آشنایی با تمدن‌های یکددیگر جهان را امن‌تر و صلح و برادری را به ارمغان خواهد آورد.

بدون شک حضور بیش از 200 آثار باستانی کشورمان در کاخ‌موزه شهر ممنوعه پکن و ادامه احتمالی این نمایشگاه در شهرهای دیگر چین که ماه‌ها به‌طول خواهد انجامید را باید به‌عنوان یک کار فرهنگی اثرگذار به فال نیک گرفت و به همه دست‌اندرکاران به اجرا در آمدن این طرح بزرگ به خصوص وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همکاران خودم در وزارت خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن خسته نباشید گفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha