مهمترین رسالت جشنواره سروسیمین کمک به اقتصاد حوزه صنایع  دستی است/  شبکه سازی بین هنرمندان در اولویت باشد

فعال حوزه تولیدات صنایع دستی گفت: در کنار معرفی و آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و هنری، مهمترین رسالت برگزاری جشنواره سروسیمین کمک به اقتصاد حوزه صنایع دستی است. اگر نگاه موثری در شبکه سازی و ایجاد ارتباط پایدار بین تولید کنندگان محصولات هنری به ویژه جوان‌ترها فراهم شود، می توان انتظار داشت که اهالی هنر و تولید کنندگان صنایع دستی با انگیزه بیشتری در نمایشگاه حضور داشته باشند.

محمد خانعلی، فعال حوزه تولیدات صنایع دستی در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا درخصوص تاثیر برگزاری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی که با عنوان «سروسیمین» در برج آزادی برگزار شد،گفت: نمایشگاه به جهت اینکه امکان تعامل و ارتباط گیری مستقیم بین هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی و مردم را فراهم می‌کند، بسیار قابل اهمیت است. مردم برای چند روز این امکان را دارند که بی واسطه در معرض هنر و فرهنگ اقوام و شهرهای مختلف قرار بگیرند و با ظرفیت‌های ویژه حوزه های گردشگری و محصولات صنایع دستی آشنا شوند.

وی با اشاره به نقش و هدف اصلی برگزاری جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی بیان مرد: در کنار معرفی و آشنایی با ظرفیت های فرهنگی و هنری، مهمترین رسالت برگزاری جشنواره سرو سیمین کمک به اقتصاد این حوزه است. اگر نگاه موثری در شبکه سازی و ایجاد ارتباط پایدار بین تولید کنندگان محصولات هنری به ویژه جوان‌ترها فراهم شود، می توان انتظار داشت که اهالی هنر و تولید کنندگان صنایع دستی با انگیزه بیشتری در نمایشگاه حضور داشته باشند.

خانعلی ادامه داد: برگزاری جشنواره به روال همیشگی امکان جریان سازی و ایجاد تحول در حوزه اقتصاد محصولات هنری را ندارد و تنها یک فرصت چند روزه است. مسئولان برگزاری جشنواره باید بتوانند به غیر از ایجاد شرایط مناسب برای حضور مردم، به فکر ایجاد یک فضای مناسب در حوزه شبکه سازی بین هنرمندان و عرضه کنندگان این محصولات باشند.

به گفته فعال حوزه تولیدات صنایع دستی، این تعامل از چند جنبه دارای اهمیت است. نخست اینکه در ارتباطی که بین هنرمندان و عرضه کنندگان محصولات هنری ایجاد می‌شود یک جریان درآمدی مدام شکل خواهد گرفت که هنرمندان را از رویدادهای مناسبتی برای کسب درآمدهای مقطعی بی نیاز می کند. دوم آن که در این تعامل، امکان انتقال سلیقه بازار به هنرمندان نیز فراهم می شود و محصولات صنایع دستی دائما با سلیقه مردم به روز و کاربردی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه صنایع دستی و گردشگری اگرچه حتما نیازمند یک نمایشگاه معظم در تهران است، گفت: البته که برگزاری نمایشگاه های محلی و منطقه‌ای نیز می‌تواند در حوزه اقتصاد محصولات هنری موثر باشد. البته بالاخره ظرفیت نمایشگاه تهران با محدودیتی‌های فراوانی مواجه است و حتما همه هنرمندان امکان حضور در آن را نخواهند داشت اما شاید اگر فضا و بستر گسترده تری فراهم شود، نقش نمایشگاه موثرتر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120200082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha