همه چین در خدمت «توریسم ۲۰۳۲»

چین با یک نقشه راه ۵ساله برای انقلاب در بازار گردشگری قصد دارد به کمک غذای چینی، خدمات دیجیتالی و زیرساخت‌های شهری، از سراسر دنیا گردشگر جذب کند.

میراث آریا: چین قصد دارد به یک مقصد اصلی صنعت گردشگری تبدیل شود. در واقع، در کمتر از ۱۰ سال، پکن و شانگهای می‌توانند از نظر گردشگری به شهری قدرتمندتر از پاریس تبدیل شوند. بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، توریسم چین احتمالا تا سال ۲۰۳۲ از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت و به بزرگ‌ترین بازار مسافرتی و گردشگری جهان تبدیل خواهد شد. WTTC در گزارش تاثیر اقتصادی خود اعلام کرد، ایالات متحده که سال گذشته موقعیت خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بازار مسافرتی و گردشگری جهان حفظ کرد، ممکن است رتبه اول را در یک دهه از دست بدهد.

این در حالی است که، در چین، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی می‌تواند تا سال ۲۰۳۲ به ۳.۹ تریلیون دلار برسد، زیرا پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌خواهد از رکود توریستی کووید-۱۹ دوباره به صحنه برگردد. اما آمریکا تا ۲۰۳۲ احتمالا به ۲.۶ تریلیون دلار برسد و پس از چین قرار گیرد. در سال ۲۰۲۱، پس از آمریکا و چین، آلمان، ژاپن، ایتالیا، هند، فرانسه، مکزیک، بریتانیا و اسپانیا به عنوان ۱۰ بازار برتر سفر و گردشگری قرار گرفتند. برآوردهای این سازمان جهانی نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۲، در حالی که پیش‌بینی می‌شود ۱۰ کشور برتر در فهرست باقی بمانند، رتبه‌ها به ترتیب به چین، ایالات متحده، هند، آلمان، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، مکزیک، ایتالیا و اسپانیا تغییر خواهد کرد.

به طور کلی، پیش‌بینی می‌شود سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۲ به نرخ متوسط سالانه ۵.۸‌درصد برسد که بیش از دو برابر ۲.۷‌درصد پیش‌بینی شده برای اقتصاد است. همچنین انتظار می‌رود این بخش ۱۲۶میلیون شغل اضافی در طول دوره ایجاد کند. سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه پکن و شانگهای و در مجموع چین می‌توانند تا سال ۲۰۳۲ نه تنها از پاریس به عنوان کانون هزینه‌های گردشگری بلکه از کل جهان پیشی بگیرند؛ در حالی که درهایش به تازگی به روی جهان خارج باز می‌شود؟ در پاسخ باید گفت چین نه تنها در افزایش چشمگیر آمار گردشگری داخلی بلکه در هزینه‌های زیرساخت گردشگری اقدامات گسترده و جدیدی انجام داده است.

شهرهای چین در چشم‌انداز گردشگری جهانی اهمیت روزافزونی دارند، به طوری که شانگهای، پکن و گوانگژو به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی گردشگری داخلی هستند. پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده تغییر در اقتصاد گردشگری است و این شهرها نقش محوری در شکل‌دهی آینده صنعت توریسم دارند.

از آنجا که این شهرها به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، جاذبه‌ها و مهمان‌نوازی ادامه می‌دهند، در سال‌های آینده سهم قابل‌توجهی از بازار گردشگری جهانی را جذب خواهند کرد. پیش‌بینی‌ها همچنین بر انعطاف‌پذیری و قدرت بخش گردشگری در مواجهه با چالش‌های جهانی تاکید می‌کند و این شهرها را به‌عنوان «بازیگران کلیدی» در بهبود پس از همه‌گیری قرار می‌دهد. چنان که سال نو چینی توانست در مدت ۸ روز رشد قابل‌توجهی را نشان دهد و برآوردهای رویترز نشان می‌دهد در این مدت حدود ۹ میلیارد سفر داخلی در چین صورت گرفت. اطلاعات منتشر شده توسط سایت مسافرتی چینی Ctrip در دسامبر ۲۰۲۲ نشان داد که پکن دومین شهر محبوب برای گردشگران داخلی، درست پس از شانگهای است. به‌رغم افزایش محبوبیت مقاصد جنوبی در تعطیلات اخیر جشنواره بهار چینی، پایتخت همچنان در بین ۱۰ مقصد برتر مسافرتی داخلی توسط Ctrip قرار دارد. در واقع، پکن بیش از ۷ میلیون بازدید از نقاط گردشگری و فرهنگی را در طول تعطیلات ثبت کرده است که نسبت به همین تعداد در سال ۲۰۱۹ افزایش ۸۸درصدی داشته است. پارک موضوعی استودیوی یونیورسال، افزایش امکانات ورزش‌های زمستانی و سرمایه‌گذاری در هتل‌های جدید و زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌تواند آینده گردشگری چین را تغییر دهد.

چین آماده استقبال از گردشگران است و در دهه گذشته در هتل‌های جدید، حمل‌ونقل و مقاصد گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است. طبق گزارش سال ۲۰۲۱، پکن در اواسط راه یک برنامه پنج ساله برای بهبود بخش گردشگری خود از سال ۲۰۲۱-۲۰۲۵ است که اولویت آن بهبود زیرساخت‌ها، افزایش مصرف و توسعه مدل‌های تجاری جدید است.

به طور مشابه، شانگهای اقداماتی را برای تقویت گردشگری ورودی منتشر کرده است. در سال ۲۰۲۱، این شهر برنامه ۵ ساله‌ای را برای دستیابی به درآمد سالانه گردشگری ۱۰۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ از طریق ترویج مصرف بالا، نمایشگاه‌های بین‌المللی و جشنواره‌هایی که فرهنگ چینی را برجسته می‌کند، ارائه کرد. در اوایل امسال، دولت چین همچنین برنامه آزمایشی را اعلام کرد که بخش‌های خدماتی از جمله گردشگری را به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌کند و بر کسب و کارهای محلی در شانگهای، چونگ کینگ، تیانجین و هاینان تاثیر می‌گذارد.

طبیعتا، با شروع ورود گردشگران داخلی و خارجی به این شهرها، برندهای لوکس با مکان‌های شیک و نو سود خواهند برد. اما برای اینکه خود را از رقبا متمایز کنند، باید تجربیات سطح بالایی ارائه دهند. علاوه بر ارائه مفاهیم جدید خرده‌فروشی، مهم است که بدانیم چگونه عادات مصرف، به‌ویژه برای گردشگران چینی، به دلیل کووید-۱۹ تغییر کرده است. طبق پلت‌فرم خدمات گردشگری New Lvjie، کمپینگ، ون‌های مسافرتی و متاورس زمینه‌های سرمایه‌گذاری محبوب در صنعت گردشگری بودند، در حالی که سبک زندگی سلامت محور، سفر سفارشی با کیفیت بالا، و روند Guochao (که با فعالیت‌های فرهنگی سنتی چین مشخص می‌شود) ادامه خواهد داشت. در واقع برنامه‌های قدرتمند برای آینده سفرها، چین را به برترین مقصد در دهه آینده تبدیل خواهد کرد.

یکی از راه‌های ارزیابی محبوبیت و قدرت یک مقصد، تجزیه و تحلیل تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی است که هر سال از آن استقبال می‌کند. اما این قدرت را می‌توان در قالب شاخص‌های دیگری مانند تاثیر اقتصادی بخش گردشگری بر تولید ناخالص داخلی یک شهر نیز تعریف کرد. بر اساس گزارشی که توسط شورای جهانی گردشگری و سفر منتشر شده است، براساس تجزیه و تحلیل هزینه مسافران و اشتغال بخش گردشگری در ۸۲ شهر در سال ۲۰۲۲، پاریس با بخش سفر و گردشگری به ارزش ۳۵.۶ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی شهر در صدر جهان قرار گرفت. اگرچه پاریس در حال حاضر در این رده‌بندی پیشتاز است، اما، تا سال ۲۰۳۲، پکن به خوبی می‌تواند با منافع اقتصادی که ۷۷.۲۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، قدرت را در دست بگیرد و پاریس را به رتبه سوم (۴۹.۱۵ میلیارد دلار) برساند. پایتخت چین در حال حاضر آماده است تا گردشگری را به یکی از محرک‌های اصلی اقتصادی خود تبدیل کند. این شهر در حال حاضر دومین مقصد قدرتمند شهری در جهان است (۳۲.۶۲ میلیارد دلار).

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲، شانگهای با ۷۰.۸۸ میلیارد دلار تاثیر اقتصادی، دومین مقصد شهری قدرتمند باشد. و این دو غول تنها مقاصدی نخواهند بود که چین را به یک مرکز مهم گردشگری تبدیل می‌کنند. بزرگ‌ترین شهر در جنوب چین، گوانگژو، نیز با داشتن بخش گردشگری و سفر به ارزش ۳۴.۹۴ میلیارد دلار، انتظار می‌رود که شهرت بیشتری پیدا کند، در حالی که منطقه خودگردان ماکائو می‌تواند سهم اقتصادی بیشتری از گردشگری (۳۳.۳۳ میلیارد دلار) نسبت به نیویورک (ایالات متحده آمریکا)، بانکوک (تایلند) و توکیو (ژاپن) داشته باشد. حتی پیش‌بینی می‌کنند که ماکائو به دومین مقصد جهانی تبدیل شود که بازدیدکنندگان بین‌المللی بیشترین هزینه را در آن داشته باشند و به ۴۳.۱۴ میلیارد دلار (پس از هنگ کنگ) افزایش می‌یابد. امروزه، دبی مقصدی است که بیشترین هزینه مسافر بین‌المللی (۲۹.۴۲ میلیارد دلار) را دارد.

چین حتی، با چشم‌پوشی موقت از شرایط ویزا برای اقامت ۱۵ روزه، گردشگران بین‌المللی بیشتری را جذب کرد. این استراتژی با هدف معرفی چند شهر چین به عنوان مقاصد گردشگری جهانی از جمله پکن و شانگهای است. این شهرها تا سال ۲۰۳۲ می‌توانند از نظر تاثیر اقتصادی بخش گردشگری بر تولید ناخالص داخلی شهر به مقصدهای برتر جهانگردی تبدیل شوند، در حالی که در سال ۲۰۲۲، پاریس به لطف ۹۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۲ و ۱۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳، در صدر این فهرست قرار گرفت.

علاوه بر این، گردشگری ورزشی در چین با افزایش مشارکت در ورزش‌های زمستانی و هیات‌های ورزشی چینی که برای آموزش به خارج از کشور سفر می‌کنند، در حال افزایش است. انتظار می‌رود بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس این روند را تسریع کند. علاوه بر این، جشن‌های سال اژدها تا ۱۰ فوریه و همچنین رویدادها و جشن‌های مختلف در سراسر سال ۲۰۲۴ به عنوان بخشی از سال گردشگری فرهنگی فرانسه-چین ارائه می‌شود.

جشنواره‌های تجارت الکترونیک (۱۱ نوامبر تا ۱۸ ژوئن) لحظاتی هستند که بینش‌هایی را در مورد سلامت تجارت الکترونیک (با ۵۰‌درصد خریدها در چین به صورت آنلاین) و اقتصاد کشور ارائه می‌دهند. همین اصل در مورد گردشگری نیز صدق می‌کند.۲رویداد اصلی در گردشگری چین، تعطیلات سال نو چینی و هفته طلایی که از اول اکتبر شروع شد، از الگوی مشابهی پیروی کردند.

یکی دیگر از نشانه‌های احیای گردشگری چین افزایش مجدد استخدام در بخش هوانوردی چین است. پس از کاهش قابل‌توجه نیروی کار در بخش گردشگری چین یا موارد مرتبط، تسریع بهبود گردشگری چین در اشتغال نیز مشخص است.Cathay Pacific بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی هنگ‌کنگ که به تازگی ۱۰۰ نفر را در سرزمین اصلی چین استخدام کرده است، در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ با بهبودی خود ۱۵۰۰ نفر را استخدام کند.

بریتیش ایرویز، دومین اپراتور بزرگ پروازها به و از چین در دسامبر ۲۰۱۹، با ۱۳۳ پرواز در ماه، از جمله پروازهایی‌ که حریم هوایی روسیه را دور می‌زند و منجر به افزایش رقابت خطوط هوایی چینی می‌شود، تعداد خدمه کابین را دو برابر کرد. در مسیرهای چین این شرکت هواپیمایی بریتانیایی به دنبال توسعه در دومین بازار بزرگ هوانوردی جهان است.

علاوه بر این، چین تمرکز خود را بر بخش گردشگری خوراک گذاشته است. بازار گردشگری آشپزی چین در سال ۲۰۲۲ دارایی خالص ۵.۴ میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار آن تا سال ۲۰۳۳ به ۲۴.۶۵ میلیارد دلار برسد و حدود ۱۴.۸‌درصد رشد کند. غذاهای چینی به خاطر تنوع غذاهای لذیذ و طعم‌های متمایزش شناخته شده است و فرهنگ منحصر به فرد خود را طی هزاران سال رشد و پرورش توسعه داده است. اصالت غذاهای چینی توجه مصرف‌کنندگان جهانی را به سمت بازار گردشگری آشپزی چین جلب کرده است.

وبلاگ‌نویسی موادغذایی نیز یکی از دلایل برجسته رشد این بازار بوده است. وبلاگ‌نویسان مختلف غذا، تورهای غذایی را در مناطق مختلف چین مانند لانژو، پکن، شیان، شانگهای و چنگدو تبلیغ می‌کنند و انواع مختلفی از فعالیت‌های آشپزی توسط شرکت‌های مختلف گردشگری ارائه می‌شود.  البته، محیط زیبای چین به رشد صنعت توریستی این کشور کمک می‌کند. امروزه مسافران مقاصد را برای تعطیلات خود بر اساس غذاهای محلی انتخاب می‌کنند. چین طیف گسترده‎ای از غذاها را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. صنعت توریستی چین این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که به طور مستقل غذاهای این کشور را کشف کنند. صنعت گردشگری ممکن است با ترویج گردشگری آشپزی در چین به بسیاری از افراد محلی بیکار کمک کند تا فرصت‌هایی پیدا کنند و آگاهی خود را نسبت به سنت‌های آشپزی چینی در سراسر جهان افزایش دهند.

همچنین، اینترنت و در مجموع دیجیتالی شدن در سال‌های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است و به عنوان ابزاری قدرتمند برای تبلیغات و بازاریابی، به‌ویژه در بخش مسافرت و مهمان‌نوازی استفاده می‌شود. به گونه‌ای که از رسانه‌های سنتی متمایز است، اینترنت بازنمایی اطلاعات، همکاری، ارتباطات، تعامل و تجارت را ارائه می‌دهد.

اینترنت تاثیر قابل‌توجهی بر بخش گردشگری چین داشته است، زیرا وبلاگ‌نویسان مختلف در حال تبلیغ جاذبه‌های گردشگری این کشور در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب هستند. این نقش مهمی در توسعه بازار گردشگری چین دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121300572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha