پیوند هفت‌سین نوروزی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با موسیقی مقامی و بازی‌های آیینی تربت جام  

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت جام گفت: هم‌زمان با فرا رسیدن سال ۱۴۰۳ خورشیدی و ایام نوروز، پیکره‌های استاد فقید نورمحمد دُرپور دوتار نواز و خواننده موسیقی مقامی و استاد فاروق کیانی هنرمند بازی‌ها، حرکات آیینی و فولکلوریک شرق خراسان، در کنار سفره هفت‌سین فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در معرض دید عموم مسافران، زائران حرم رضوی و گردشگران قرار گرفته است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، فرامرز صابر مقدم امروز جمعه سوم فروردین ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: قسمت سردیس، دست‌ها و پاهای این پیکره‌ها از نوعی موم انعطاف‌پذیر طراحی و توسط هنرمند هنرهای تجسمی و مجسمه‌سازی استاد فقید، نظری در تهران قالب‌گیری شده است. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت جام ادامه داد: این اقدام فرهنگی با هدف معرفی بیشتر فرهنگ و موسیقی مقامی و میراث ناملموس منطقه تربت جام مهد موسیقی مقامی و  شرق  خراسان صورت گرفته است.

او با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و آئینی تربت جام اظهار کرد: این شهرستان مهد و کانون موسیقی مقامی است که از افق‌ها و شعاع‌های ارزشمند این نوع موسیقی و تلفیق آن با حرکات و بازی‌های مفهومی و آیینی، میراث ناملموس هنرهای نمایشی پدید آمده و مهم‌ترین اقدام در راستای معرفی آن به نسل‌های آینده حمایت از هنر موسیقی مقامی و هنرمندان رشته‌های دوتارنوازی و بازی‌های آیینی است.

مرحوم استاد دُرپور به‌عنوان گنجینه‌ای از موسیقی اصیل تربت جام، در سال ١٣٧٧ در شمار ۲۰ نفر برتر موسیقی کشور معرفی شد و با شرکت در جشنواره‌های خارجی با هنر خود حاضران را به حیرت واداشت.

همچنین استاد فاروق کیانی نیز شخصیتی است که به‌دلیل اجراهای حرکات آیینی و مفهومی در داخل و در کشورهای دیگر، نام او با بخش زیادی از پژوهش‌ها و دانسته‌های حرکات آیینی شرق ایران پیوند خورده و در سال ۱۳۹۹ نام او در ردیف گنجینه زنده بشری در فهرست میراث ناملموس فرهنگی کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010300483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha