صدور موافقت اصولی برای ۱۳ بوم‌گردی در روستاهای البرز/ 2 روستای البرز در لیست برترین روستاهای هدف گردشگری کشور/ صدور ۶ موافقت اولیه گردشگری کشاورزی در روستاهای استان

یکی از توانمندی‌های ویژه استان البرز وجود روستاهای زیبا و بکر است که ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه توسعه گردشگری و بوم‌گردی ایجاد کرده‌اند. این روستاها که در لیست روستاهای هدف گردشگری نیز قرار دارند در شهرستان‌های مختلف کرج، طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ قرار گرفته‌اند.

میراث آریا: یکی از توانمندی‌های ویژه استان البرز وجود روستاهای زیبا و بکر است که ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه توسعه گردشگری و بوم‌گردی ایجاد کرده‌اند. این روستاها که در لیست روستاهای هدف گردشگری نیز قرار دارند در شهرستان‌های مختلف کرج، طالقان، نظرآباد، اشتهارد و ساوجبلاغ قرار گرفته‌اند. علاوه بر اینکه با دارا بودن آیین‌ها، آثار طبیعی و تاریخی که در فهرست میراث‌فرهنگی ملی قراره گرفته‌اند هویت تاریخی فرهنگی خود را حفظ کرده‌ و می‌توانند مقصدی برای گردشگری فرهنگی باشند، با داشتن طبیعت زیبا و بکر مقصدی برای علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی نیز محسوب می‌شوند. با تأکیدات صورت گرفته در زمینه توسعه گردشگری روستایی و بوم‌گردی در استان اکنون توجه ویژه‌ای به این بخش و حمایت از سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایجاد بوم‌گردی در روستاها به وجود آمده و امسال ۱۳ موافق اصولی در این زمینه صادر و یک بوم‌گردی جدید نیز به بهره‌برداری رسیده‌است. توانمندی‌های حوزه صنایع‌دستی در روستاهای البرز نیز به‌گونه‌ای است که روستای گلستانک برای ثبت به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در زمینه سفال و سرامیک معرفی شده و در حال طی مراحل قانونی است.  

روستاهای البرز در لیست برترین های هدف گردشگری کشور

رحیم خاکی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه بخشی از رونق گردشگری استان وابسته به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در روستاهاست افزود: ۴۸ روستای هدف گردشگری در البرز در سال های گذشته به ثبت رسید که تعدادی از آن‌ها هنوز موفق به ثبت سامانه‌ای در طرح شناسایی و ارزیابی روستاهای هدف گردشگری نشده‌اند ودر حال اقدام و تکمیل مدارک هستند.

او با اشاره به اینکه روستاها در شهرستان های کرج، ساوجبلاغ، طالقان، نظرآباد و اشتهارد در لیست روستاهای هدف گردشگری قرار دارند، گفت: امسال روستاهای برغان و صالحیه در لیست برترین روستاهای هدف گردشگری کشور قرار گرفتند.

به گفته مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انتخاب روستاها به عنوان هدف گردشگری علاوه بر آنکه در درجه بندی روستاها نقش موثری دارد، در اختصاص اعتبارات استانی و ملی برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز موثر است.

خاکی با اشاره به حمایت از طرح‌های زیرساختی گردشگری در روستاها افزود: اخیرا یک فقره پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات کم بهره روستایی به مبلغ ۳ میلیارد تومان صورت گرفته که در زمینه طرح گردشگری واحد پذیرایی سنتی و در یکی از روستاهای محور کرج کندوان بوده است.  

او با بیان اینکه تسهیلات مختلفی برای طرح های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی در روستاها پرداخت شده، اظهار کرد: اخیرا ۷ مصوبه تبصره ۱۸ برای طرح های گردشگری واقع در روستا دریافت کرده ایم که در مرحله معرفی به بانک هستند.

صدور ۶ موافقت اولیه گردشگری کشاورزی در البرز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه روستاهای استان البرز ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری کشاورزی دارند، افزود: بیش از ۱۰ مورد پروژه گردشگری کشاورزی در روستاهای البرز دست بررسی است که بیشترین متقاضی مربوط به شهرستان طالقان است و تا کنون برای شش مورد موافقت اولیه صادر شده است و اکنون در حال تکمیل پرونده برای صدور مجوز بهره بردای از طریق سامانه هستند.  

خاکی تسریع در امور متقاضیان و تسهیل فرآیند صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی را نیازمند همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به تاکید استاندارد و مقام عالی وزارت نسبت به اهمیت گردشگری روستایی و جایگاه مهم گردشگری کشاورزی در استان باید نگاه ویژه‌ای نسبت به این موضوع وجود داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز همچنین با اشاره به اینکه روستاهای البرز در زمینه صنایع‌دستی پتانسیل‌های ویژه‌ای دارند، گفت: آموزش رایگان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در روستاها برای توسعه و حفاظت از آن ها همچنین کمک به اشتغالزایی و درآمدزایی روستاییان، ارائه تسهیلات مختلف به فعالان صنایع‌دستی دارای پروانه تولید انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی از دیگر اقداماتی است که برای حمایت از این افراد و گسترش مشاغل مرتبط با صنایع‌دستی در روستاها انجام می‌شود.

ارسال پرونده ثبت ملی روستای گلستانک در زمینه صنایع‌دستی

او همچنین صدور مجوز فروشگاه صنایع‌دستی در روستای گلستانک و ارسال پرونده ثبت روستای گلستانک به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در رشته سفال و سرامیک را از دیگر اقدامات در زمینه صنایع‌دستی در روستاها عنوان کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز صدور موافقت اصولی ایجاد طرح های مختلف گردشگری در روستاها برای گسترش زیر ساخت ها در این حوزه را از دیگر اقدمات عنوان کرد و گفت: با توجه به تأکیدات مقام عالی استان بر گسترش بوم‌گردی در روستاها حمایت ویژه‌ای از ایجاد بوم‌گردی در روستاها انجام شده و ۳ بوم‌گردی در روستاهای شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و محور کرج کندوان افتتاح شد. همچنین ۱۳ موافقت اصولی در حوزه بوم‌گردی در روستاها صادر شده است.

پاسداشت هویت تاریخی و رشد اقتصاد گردشگری فرهنگی در روستاها

به گفته خاکی شناسایی پتانسیل‌های میراث‌فرهنگی از جمله آیین ها، آداب و سنت ها، میراث تاریخی و طبیعی در روستاها جهت ثبت، حفاظت و ابلاغ به مردم انجام می‌شود که خود به گونه‌ای با ایجاد هویت تاریخی در یک روستا به امیدآفرینی و ماندگاری مردم در روستا و همچنین رشد گردشگری فرهنگی کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه امسال پنج میراث‌فرهنگی ناملموس استان به ثبت ملی رسید، گفت: سه مورد از این آثار مربوط به خوراک سنتی محور کرج کندوان بود. همچنین آیین سرخرمن خوانی در روستاهای استان و بازی رزم سپر در اشتهارد از دیگر مواردی بود که به ثبت ملی رسید.

در زمینه میراث طبیعی نیز دو درخت چنار کهنسال روستای شلمزار و کوشک زر واقع در شهرستان ساوجبلاغ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که این اقدام نیز در راستای پاسداشت حفاظت محور و نگهداری از این ثروت ملی و طبیعی است.

به گفته خاکی امسال پرونده پنج اثر تاریخی غیر منقول از البرز شامل انبار تپه شرقی و غربی در شهرستان نظرآباد، خانه فاتح در کرج، نهر مستوفی یا امیرکبیر در گرمدره که در گذشته تعیین کننده حقابه کرج و تهران بوده و دستکندهای صخره‌ای اشتهارد برای ثبت آماده و ارسال شد که دستکندها به ثبت رسید و منتظر ثبت باقی آثار هستیم.

او با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میراث فرهنگی و گردشگری گفت: معرفی و شناساندن میراث فرهنگی یک منطقه به گسترش گردشگری و رونق اقتصاد این حوزه کمک می‌کند. بنابراین توجه به این مقوله برای توسعه اقتصادی یک روستا بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010801399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha