ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور در سال ۱۴۰۲/ مرمت ۳۵ بنا به صورت مستمر انجام می‌شود

کارنامه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در سال ۱۴۰۲ و در حوزه میراث‌فرهنگی با ثبت ۲۵ اثر در فهرست آثار ملی کشور، مرمت ۳۵ بنا و واگذاری بهره‌برداری چهار بنای تاریخی به بخش خصوصی همراه است.

میراث آریا: حوزه میراث‌فرهنگی حوزه‌ای دقیق و مهم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی محسوب می‌شود. اقدامات در این حوزه به عنوان عاملی برای حفط مواریث تاریخی و انتقال آن‌ها به نسل‌های بعدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل طبق وظایف ذاتی خود و با توجه به حساسیتی که برای حفظ و معرفی آثار تاریخی استان دارد اقدامات موثری را در طول سال ۱۴۰۲ انجام داده است که مرور آنها خالی از لطف نیست.

ثبت ۲۵ اثر در فهرست میراث ملی و یک اثر در فهرست آثار جهانی

شناسایی و ثبت آثار دارای اهمیت در فهرست ملی و همچنین تلاش برای ثبت آثار شاخص در فهرست آثار جهانی در حفظ آثار و معرفی آنها به عنوان جاذبه‌های گردشگری و تاریخی یکی از اقداماتی است که می‌تواند غنای تاریخی منطقه را بیش از پیش نمایان کند. حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل با اشاره به تعداد آثار ثبتی استان در سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی در فهرست آثار جهانی، کاروانسرای سنگی صائین نیر به عنوان دومین اثر استان پس از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت و فرصت مناسبی برای حفاظت از این اثر مهم تاریخی و جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی است.

ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور در سال ۱۴۰۲/ مرمت ۳۵ بنا به صورت مستمر انجام می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ اثر استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند که از این میان هشت اثر غیرمنقول، هشت اثر منقول، شش اثر ناملموس و سه اثر طبیعی هستند.

او همچنین با اشاره به ثبت یک پایگاه ملی، افزود: مجموعه تاریخی جمعه مسجد اردبیل یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان است که با تلاش‌های صورت گرفته این مجموعه به عنوان سومین پایگاه ملی میراث‌فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.

کاوش باستان‌شناسی و مرمت بناهای تاریخی

بخش دیگری از اقدامات مهم معاونت میراث‌فرهنگی استان اردبیل در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت بناهای تاریخی است. علیرضا دباغ عبداللهی معاون میراث‌فرهنگی استان در این مورد می‌گوید: در طول سال ۱۴۰۲ در پنج محوطه تاریخی استان اردبیل کاوش و مطالعات باستان‌شناسی انجام یافت که کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس نمین، تپه قلعه کورائیم نیر، گورستان اولتان قالاسی مغان و تاتار تپه روح کندی بیله‌سوار و همچنین بررسی باستان‌شناسی در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار از آن جمله هستند.

ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور در سال ۱۴۰۲/ مرمت ۳۵ بنا به صورت مستمر انجام می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی استان اردبیل اضافه می‌کند: اقدام مهم دیگر معاونت میراث‌فرهنگی که به صورت مستمر انجام می‌شود، مرمت و سامان‌دهی بناهای تاریخی استان است و در این راستا نیز کارگاه مرمت ۳۵ بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ فعال بوده است.

فردین عینی مدیر پایگاه میراث‌جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز درمورد عملیات مرمتی و حفاظتی در این مجموعه می‌گوید: کار مرمت و تثبیت آثار موجود در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک امر مستمر است و همواره در طول سال کارگاه‌های مرمتی در بخش‌های مختلف مجموعه فعال هستند.

احیای بناهای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی

یکی از مسائل مهم در حوزه میراث‌فرهنگی احیا و ساماندهی بناهای تاریخی از جمله خانه‌های تاریخی است که با توجه به هزینه بالای احیای این بناها و ناتوانی دولت در تامین هزینه‌های مورد نیاز بسیاری از این خانه‌ها در سطح کشور بلاتکلیف مانده‌اند. اقدام اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با همکاری صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی کشور برای واگذاری بهره‌برداری این بناها به بخش خصوصی اقدامی موثر در راستای احیای بناهای تاریخی استان است. علیرضا دباغ عبداللهی در این‌باره می‌گوید: با همکاری صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی بهره‌برداری تعداد چهار بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ به بخش خصوصی واگذار شد و باقی بناهای تاریخی نیز مطالعه شده و آماده واگذاری در سال ۱۴۰۳ است.

ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور در سال ۱۴۰۲/ مرمت ۳۵ بنا به صورت مستمر انجام می‌شود

افتتاح دو موزه و ارتقا سطح کیفی موزه‌های استان

موزه‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی برای گردشگران هستند و علاوه بر حفاظت از آثار تاریخی و ارزشمند، موزه‌ها معمولا مورد توجه گردشگران ورودی به استان قرار دارند. افزایش تعداد موزه‌ها و ارتقای سطح کیفی آنها می‌تواند در رضایت بیشتر بازدید کنندگان و ارائه دقیق اطلاعات تاریخی موثر باشد. ملکه گلمغانی‌زاده مدیر موزه‌های استان درمورد اقدامات انجام شده در حوزه موزه‌ها در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: افتتاح موزه صنایع‌دستی اردبیل و بازگشایی موزه نمین از جمله اقداماتی بود که در راستای توسعه فضای موزه‌ای استان در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد.

او تاکید کرد: همچنین در یک سال گذشته ارتقا سطح کیفی موزه‌های استان با تجهیز و بهسازی محیط موزه‌ها و مرمت ۸۱ اثر از اشیا موزه‌های استان پیگیری شد که در نتیجه این اقدامات شاهد بازدید بیش از ۲۶۰هزار نفر از موزه‌های استان و افزایش ۱۰ درصدی بازدیدکنندگان بودیم.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha