پیوندهای عاشقانه از فرهادتراش بیستون تا درخت کهنسال طاق‌بستان

استفاده از ظرفیت افسانه‌ای فرهاد تراش بیستون و درخت کهنسال طاق‌بستان به عنوان نمادهایی از تحکیم عشق و پیوند جاودانه زناشویی، می‌تواند فرصتی برای جذب هزاران زوج جوان باشد که پیوند خود را در این مکان‌ها جاودانه کنند.

مهدی بستار، فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر کرمانشاه و در دامنه کوهستان پراو منطقه خوش آب و هوایی وجود دارد که به گواهی اسناد معتبر موجود، گذرگاهی تاریخی و محل سکونت انسان‌ها در ادوار مختلف تاریخ بوده است. 

این گذرگاه تاریخی از گذشته تاکنون اهمیت خود را حفظ کرده و همچنان مورد توجه مردمان دیگر سرزمین‌ها و سایر هموطنان از استان‌های دیگر است به نحوی که در فصول مختلف سال به ویژه ایام نوروز و دیگر روزهای تعطیل شاهد حضور جمعیت زیادی از گردشگرانی هستیم که اوقات خود را صرف دید و بازدید از بخش‌های مختلف آن می‌کنند. 

بیستون شهری کوچک با پیشینه‌ای به بلندای تاریخ از چنان غنای فرهنگی، تاریخی و طبیعی برخوردار است که هر مسافری را چنان جذب خود می‌کند که وسوسه دوباره و بلکه چند باره دیدنش را در سر بپروراند! 

در بیستون آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ را شاهد هستیم که همگی به ثبت ملی رسیده و جز آثار ملی ایران شناخته می‌شوند. اما آنچه بر اهمیت بین‌المللی بیستون افزوده وجود سنگ نوشته‌ای منسوب به داریوش هخامنشی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و به ثبت جهانی رسیده است. 

این سنگ نوشته و دیگر آثار فرهنگی و تاریخی بیستون بهانه‌ای است برای حضور پُرشمار گردشگرانی از اقصا نقاط ایران و جهان در تمامی ایام سال تا تاکیدی بر عظمت و اهمیت این گذرگاه تاریخی باشد. 

آثار به جای مانده از پیشینیان به عنوان عناصر هویتی انسان‌ها، با بهره‌مندی از افسانه‌ها در حافظه تاریخی یک ملت ماندگار می‌شود. داستان‌هایی که در ادبیات و فرهنگ فولکلور منطقه ریشه دوانده و سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود تا بر ابهام، جذابیت و اهمیت یک اثر یا مجموعه‌ی تاریخی بیافزاید. 

از این منظر سایت تاریخی، فرهنگی بیستون را افسانه‌ای در بر گرفته که بر شهرت و جذابیت آن افزوده است. آوازه عشق فرهاد به شیرین که علاوه بر اشعار شعرای پیشین و پسین،  رد آن را می‌توان در دیواره بیستون تحت عنوان «فرهاد تراش» مشاهده کرد. 

این اثر ثبت شده ملی که در غرب کتیبه داریوش بزرگ حجاری شده و ماجراهای پیرامون آن را نظامی گنجوی، وحشی بافقی و چند شاعر برجسته دیگر هر یک به شکلی به نظم درآورده‌اند تا قصه شیرین و فرهاد برشیرینی بیستون برای بازدیدکنندگان بویژه  گردشگران جوان بیافزاید. 

این افسانه مرزهای جغرافیایی بیستون را درنوردیده و تا پای درخت چنار کهنسال محوطه تاریخی طاق‌بستان نیز کشیده شده است. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شیرین و فرهاد پس از آنکه بر موانع و مشکلات پیش روی خود برای ازدواج چیره شدند در پای این درخت چنار کهنسال عهد و پیمان زناشویی بستند. 

افسانه یاد شده در کنار عناصر تاریخی و فرهنگی ۲ محوطه تاریخی بیستون و طاق‌بستان زمینه‌ای جذاب و مناسب برای جوانانی است که به تازگی عقد کرده و برای خلق لحظاتی ماندگار و ثبت خاطرات مشترک به دنبال مکان‌های تاریخی و نوستالژیک راهی اولین سفر زندگی مشترک خود می‌شوند. 

 زوج‌های جوان می‌توانند در جوار عظمت و شکوه مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی بیستون و طاق‌بستان لحظاتی شیرین را تجربه کرده و با تداعی افسانه شیرین و فرهاد، در پای درخت چنار کهنسال طاقبستان عهد و پیمانی دوباره ببندند. 

براستی برای به تصویر کشیدن خاطرات مشترک و تجدید پیمان چه جایی بهتر از «فرهاد تراش» بیستون  و «چنار کهنسال» طاق‌بستان وجود دارد؟! 

لذا با توجه به سیاست‌های کلی نظام در خصوص حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیشنهاد می‌شود اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با فراهم کردن شرایط لازم نسبت به جذب گردشگران تازه ازدواج کرده اقدام کنند. 

بدون شک تهیه و تدارک بسته‌های تشویقی، تخفیفی که با مشارکت صنوفی همچون آتلیه‌ها، اقامتگاه‌ها، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لباس‌های محلی و… فراهم می‌شود، ضمن ایجاد انگیزه در گردشگران جوان برای سفر به کرمانشاه، بر رونق اقتصادی منطقه افزوده و به تحقق شعار سال تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha