تجهیز ۱۱ مرکز آموزش صنایع‌دستی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از تجهیز ۱۱ مرکز آموزش صنایع‌دستی در خراسان جنوبی از محل اعتبارات ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ۳ مرکز آموزش نیز در دست احداث و تکمیل است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳  بیان کرد: ۱۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در سال گذشته ۱۱۰۰ نفر آموزش کوتاه‌مدت عمومی صنایع‌دستی را در رشته‌های مزیت‌دار استان از جمله حوله‌بافی، تراش سنگ، پخل‌بافی، خراطی سنتی، سوزن‌دوزی، گلیم بافی، پلاس بافی و سفال و سرامیک دیدند و ۱۸۰ نفرنیز در رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی از قبیل حوله بافی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش دیدند.

او ادامه داد: طی این مدت ۱۵۰ صنعتگر استان موفق به اخذ درجه هنری و ۵ اثراستان در رشته‌های البسه محلی، پته‌دوزی، بافته‌های داری و رودوزی‌های الحاقی موفق به ثبت در فهرست آثار فاخر صنایع‌دستی کشور شدند.

شاه‌وردی از تهیه پرونده دو شهر و پنج روستا برای ثبت به عنوان ثبت شهر و روستای ملی و جهانی صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: این پرونده‌ها برای تایید نهایی به وزاتخانه ارسال شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال گذشته صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی استان موفق به اخذ ۱۵ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در رشته‌های البسه محلی، پته دوزی، بافته های داری، رودوزی‌های الحاقی و سفال و سرامیک شدند.

او گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته رشته‌های صنایع‌دستی استان در شاخه کار و دانش در سه کلاس، چاپ باتیک در شاخه کار و دانش هنرستان شهیده سهام خیام بیرجند راه‌اندازی شد.

شاه‌وردی افزود: ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های ترویج صنایع‌دستی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی، تدوین نرم‌افزار بانک اطلاعاتی صنعتگران صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند، تدوین جزوه آموزشی مقدماتی و پیشرفته نساجی سنتی برای آموزش استاندارد حوله‌بافی در سطح استان، برگزاری و مشارکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات صنایع‌دستی، نصب ۱۰ المان صنایع‌دستی با همکاری شهرداری‌های استان، تولید محتوای دوزبانه از صنایع‌دستی استان به‌صورت کلیپ، بروشور و کتابچه و ... از جمله مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل در حوزه توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012903013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha