یک نماینده می‌تواند در مسائلی مانند صنایع‌دستی نقش‌آفرینی کند

نماینده منطقه‌ای فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری با بیان این که امروز ظرفیت 11 کشور در منطقه فدراسیون گفت: ‌یک نماینده منطقه‌ای می‌تواند نقش‌آفرینی‌هایی فراتر از اساسنامه فدراسیون داشته باشد و در مسائلی مانند صنایع‌دستی تاثیرگذار شود.

حسین دهقان نماینده منطقه‌ای فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا از وجود 11 کشور در منطقه فعالیت‌های خود نام برد و گفت: ‌یک نماینده منطقه‌ای می‌تواند نقش‌آفرینی‌هایی فراتر از اساسنامه فدراسیون داشته باشد و در مسائلی مانند صنایع‌دستی تاثیرگذار شود.

او افزود: بنده به عنوان نماینده غرب آسیا 11 کشور شامل ایران، ترکیه،‌ اذربایجان،‌گرجستان،‌ پاکستان،‌افغانستان،‌قرقیزستان،‌ترکمنستان،‌ ازبکستان و قزاقستان و تاجیکستان را در دامنه فعالیت خود دارم که می‌توانیم هر چند وقت یکبار مجمع و گفتمان مجازی بین هم شکل بدهیم و در خصوص هدایت تورها، ‌فعالیت‌های متعدد و مسائلی مانند صنایع‌دستی و خوراک و سوغات و ... برنامه‌ریزی داشته باشیم.

دهقان تصریح کرد: ما مرجع خوبی برای ارجاع خدمات مناسب هستیم و از آنجایی که عمدتا همه ما به عنوان راهنما فعالیت داریم می‌توانیم به عنوان سفیر فرهنگی، داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی کشورهای مختلف را معرفی کنیم هر چند که کمتر این نقش ایفا شده است.

این مسئول با بیان این که بعد از کرونا شدت فعالیت در راستای درامدزایی و صرفا کسب درامد اقتصادی شدت گرفته است، گفت: در حال حاضر به سمت ایجاد توازن می‌رویم هر چند که فعالیت‌های ناخوشایند در منطقه باعث شده نتوانیم با سرعت آنچه را که دلخواهمان هست انجام بدهیم.

او با بیان این که یکی از اتفاقات خوبی که می‌تواند بیفتد استفاده از ظرفیت فدراسیون برای برگزاری برنامه های متعدد است،‌ گفت: چه برای ایرانی بودن من و چه برای نقشی که ایران می‌تواند در کشورهای آسیایی داشته باشد عمده این کشورها فرصتی هستند که با هماهنگی و رایزنی یک برنامه و رویدادی را فراتر از این فدراسیون داشته باشیم و فراتر از آن ذی نفعان بخش گردشگری، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و بخش‌های مختلف به میدان بیایند و فعالیتی قابل توجه داشته باشند.

دهقان در بخش دیگری در مورد فدراسیون و فعالیت‌های آن تصریح کرد: از سال 2011 فدراسیون به این نتیجه رسید که باید شبکه‌ای از نمایندگان ایجاد کند که در حال حاضر 16 نفر نماینده منطقه‌ای در جهان هستند که کارپوشه فعالیت‌های فدراسیون را در دست دارند.

نماینده منطقه‌ای فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری اضافه کرد: مهمترین نقش‌های این افراد پیگیری عضویت اعضای فعلی، تلاش برای عضوگیری جدید در منطقه و کشورهایی که مشخص شده،‌ انتقال اطلاع رسانی‌ها و اخبار و نیازهاست و اگر فدراسیون در کشوری نیاز به ایجاد انجمن باشد می‌تواند از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

این مسئول در مورد اهمیت عضویت در این فدراسیون اظهار کرد:‌ بیش از 200 هزار عضو در سراسر جهان دارد و عضو سازمان جهانی گردشگری است که غیرسیاسی عمل می‌کند و در اتاق بازرگانی اتریش هم ثبت شده‌اند.

او با بیان این که کمیته آموزش یکی از بخش‌های مهم است،‌ گفت: این کمیته در سراسر جهان به دنبال ارتقای کیفی است و اگر در کشور خود آموزش‌دهنده بالایی باشد می‌توانند از آموزش‌های بین‌المللی استفاده کنند.

دهقان با بیان این که فدراسیون جهانی راهنمایان سابقه فعالیت قدمت قابل توجهی دارد و در ابعاد آموزشی می‌تواند تاثیرگذار باشد و در موضوعات متعدد مانند جاده ابریشم بارها در حوزه اموزش راهنمایان را حمایت کردند،‌ گفت:‌ گردهمایی‌های دو سالانه فدراسیون جهانی راهنمایان را می‌توانیم که به یک جام جهانی تشبیه کنیم و زمانی که این گردهمایی به رغم تلاطم‌های سیاسی در ایران برگزار شد،‌ تاثیرقابل توجهی داشت که همچنان از آن به عنوان یکی از گردهمایی‌های تاثیرگذار یاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha