زندگی ۲۰ روزه یک علاقه‌مند به موسیقی در «باوه»/ مستندساز باید از خانواده‌اش شروع کند

کارگردان مستند «باوه» معتقد است که هنر، تلفیقی از تخیلی و واقعیت است و تجربه زیستی در آن بسیار اهمیت دارد در همین راستا شروع فیلمسازی از خانواده می‌تواند بسیار در کارمان به ما کمک کند.

محسن کولیوندی کارگردان مستند «باوه» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران آنلاین است، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به اینکه این مستند درباره پدرش است، گفت: پیش از ساخت «باوه» مستند دیگری ساخته بودم به نام «چیدا» که در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور داشت و نامزد بهترین کارگردانی شد. این مستند درباره مادر پدرم بود و رابطه‌اش با پسرش یعنی عمویم، روایت می‌شد. پس از آن و در پی اتفاقاتی مبنی بر حضور ما در جشنواره تئاتر خیابانی، پدرم پس از سال‌ها که سازش را کنار گذاشته بود، آن را بار دیگر مورد استفاده قرار داد تا به همراه ما به جشنواره رود.

او ادامه داد: در شهرستان دهلران استان ایلام که ما زندگی می‌کنیم، ساز زدن برای افراد مسن مناسب نیست و نوازندگان وقتی پا به سن می‌گذارند، از سازشان جدا می‌شوند، اضافه شدن پدرم به عوامل تئاتر خیابانی در آن سن، رغبت و علاقه او به این مساله، باعث شد که فیلم مستند کوتاهی در این باره بسازم. همچنین مستند «باوه» برای پروژه عملی پایان‌نامه‌ام هم مورد استفاده قرار گرفت. در این مستند سعی کردم زندگی ۲۰ روزه یک علاقه‌مند به موسیقی را به نمایش بگذارم.

کولیوندی با اشاره به اینکه می‌خواهد مستند دیگری درباره برادرش بسازند که بیشترین جوایز تئاتر خیابانی را به دست آورده است، درباره ساخت مستندهایی با موضوع خانواده مستندسازان مطرح کرد: هنر، تلفیقی از تخیل و واقعیت است و تجربه زیستی در آن بسیار اهمیت دارد. هر فردی که متوجه دغدغه‌اش شود، نسبت به چالش‌های اطرافش آگاه می‌شود. روزانه اتفاقات بسیاری برای ما رخ می‌دهند اما به دلیل اینکه به ما نزدیکند، از آن‌ها می‌گذریم در صورتی که پرداخت به آن‌ها خیلی به فیلمسازی کمک می‌کند، دغدغه‌ای که دارد، به عموم جامعه تعمیم می‌دهد تا دغدغه همه باشد.

زندگی ۲۰ روزه یک علاقه‌مند به موسیقی در «باوه»/ مستندساز باید از خانواده‌اش شروع کند

این مستندساز افزود: تجربه‌های شخصی خیلی مهم‌اند چراکه قصه‌های بسیاری درباره عشق، جنگ و موسیقی ساخته شده‌اند اما اگر سوژه‌ای داریم که اطراف ما زندگی می‌کند، بهتر است آن را دراماتیزه کنیم چراکه از جزئیات آن آگاهیم. فیلمساز باید ابتدا خانواده‌اش، همسایه‌اش فیلم بسازد و سپس جامعه را ببیند و درباره آن‌ها فیلمسازی کند.

او درباره نظر تماشاگران این مستند تصریح کرد: «باوه» در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت و بازخورد مخاطبان، به خصوص در شهرستان خودمان بسیار خوب بود. اکران آنلاین این مستند در پلتفرم هاشور سال‌ها پس از ساخت آن اتفاق افتاده که خیلی دیر است. مهم است که چه زمانی آثار به اکران برسند چراکه فیلم‌های زیادی در حال ساخت است و مردم ترجیح می‌دهند، آثار جدیدتر را ببینند.

کولیوندی در پایان خاطرنشان کرد: اکران آنلاین مستندها اتفاق خوبی‌ست که باید به موقع رخ دهد، همچنین میزان تبلیغاتی که باید روی برای آن انجام شود، بالا باشد. باید گفت که من از اکران آنلاین این مستند آگاه نبودم و با تگ شدن اسمم در اینستاگرام هاشور متوجه ماجرا شدم، اگر پیش از نمایش اثر به ما اطلاع دهند، می‌توانیم تبلیغاتی بیشتری برای آن انجام دهیم تا مستند بیشتر و بهتر دیده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha