آیین نکوداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در گیلان برگزار شد/ مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: این استان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، آیین نکوداشت بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی روز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳ از سوی معاونت میراث فرهنگی و واحد پژوهش اداره‌کل با حضور اساتید و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های معماری، مرمت، باستان‌شناسی و سایر حوزه‌های وابسته به میراث‌فرهنگی کشور در کاروانسرای عباسی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم، محمدرضا امیری‌نژاد معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: حفظ و صیانت از بناها و محوطه های تاریخی وظیفه همگانی است و طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی بناهای تاریخی توسط مالکان خصوصی انجام شده است.

او ضمن قدردانی از مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی، به مشارکت گذاشتن تجربیات را یکی از نکات قابل توجه برای احیای آثار تاریخی دانست و در این راستا ایجاد تشکلی به نام جامعه مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی را خواستار شد تا ساماندهی امور بیش از پیش شتاب گیرد.

امیری‌نژاد در پایان با قدردانی از همه دست‌اندرکاران و علاقه مندان به حوزه میراث‌فرهنگی، بر تداوم نشست‌های تخصصی و همایش‌های مختلف تاکید و اظهار امیدواری کرد: با مساعدت و همراهی آحاد مردم و مالکان بناهای تاریخی، حفظ و احیای بناها در دستور کار قرار گرفته و امانت گذشتگان سالم به آیندگان تحویل داده شود.

در ادامه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ضمن تشکر از استادکاران  و مرمتگران بناها تاریخی، آن‌ها را حافظان تاریخ استان دانست و اعلام کرد: در گیلان  بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۶۱ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه ها و بناهای تاریخی استان به عنوان یکی از توانمندی های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می گیرد.

ولی جهانی از مالکان بناهای تاریخی استان درخواست کرد تا برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و اظهار کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: این استان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

جهانی تاکید کرد: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

در ادامه مراسم مهیا دلشاد عضو هیات علمی و رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات بافت‌های تاریخی دانشگاه لاهیجان در سخنان خود گفت: بافت‌های تاریخی شهرها آثار گران‌بهایی هستند که بیانگر فرهنگ، اصول معماری و شهرسازی  و  به طور کلی ایدوئولوژی حاکم بر ادوار مختلف است. اما بافت قدیمی شهرها معمولا دارای کاربری‌هایی مانند حمام‌های عمومی، کاروانسراها بوده است که متأسفانه امروزه کاربردی ندارند و در متن شهر به صورت خاموش به حیات خویش ادامه می دهند، چرا که نیازهای جامعه معاصر تفاوت زیادی کرده است و در تناسب این تغییر در نیازها، فعالیت‌ها و کالبد و فرم شهرها نیز تغییر کرده است.

او افزود: می‌توان با تغییراتی در کالبد این مجموعه ها و تزریق فعالیت های جدید و متناسب با نیازهای امروزه ی مردم این فضاها را دوباره به سیستم فعال و پویای شهر برگرداند. باگسترش نظریات در خصوص شیوه مداخله در بافت تاریخی، تمرکز ویژه بر کالبد بوده که خود امری ضروریست، اما کافی و ضامن تداوم حیات یک بنای تاریخی نیست. غفلت از ابعاد اجتماعی، رفتاری و فرهنگی فضا، باعث بی جان شدن بافت تاریخی شده و آن را در بهترین حالت، تبدیل به موزه کرده که در آن، جریان رفتاری ویژه ای رخ نمی دهد، بر این اساس سعی بر این است که علاوه بر احیای بافت تاریخی، بتوان فرهنگ و پیشینه شهر و یک منطقه را بازشناسانده و رنگ و بوی دیگری به بافت داد، رنگ و بویی از جنس حضور، زندگی و حیات!

دلشاد تصریح کرد: از طرفی دیگر امروزه توجه به مسئله گردشگری از مباحث مهم در بیشتر شهرهای جهان از جمله شهرهای ایران است. جذب گردشگر صرفا به دلیل وجود آثار با ارزش و تاریخی در شهرها اتفاق نمی‌افتد، بلکه استفاده متناسب از این آثار و نشان دادن ارزش های نهفته آنها بعد دیگری از مسئله گردشگری را پیشروی متخصصان در این زمینه قرار می دهد. بی‌توجهی به  قابلیت های چند بعدی کالبدی، کارکردی و معنایی و داشتن نگاه صرفا موزه ای نسبت به آثار ارزشمند باعث شده است که این آثار روز به روز فرسوده تر شوند و روزی از خاطرها محو شوند و فقط نامی از آنها باقی بماند، که استان گیلان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

آهنی‌زاده مالک و بهره‌بردار مجتمع گردشگری آهنی، دیگر سخنران این مراسم بود که در خصوص مرمت و بهره‌برداری از مجتمع گردشگری آهنی مطالبی را مطرح کرد.

در پایان مراسم از مالکان و بهره برداران بناهای تاریخی قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha