آیین سنتی بیل‌گردانی محلات مرکزی در مسیر ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: آیین سنتی بیل‌گردانی با هدف معرفی و مستندسازی آداب، رسوم و سنت‌های بومی این استان در مسیر تکمیل پرونده ثبت جهانی قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمود مرادی با اشاره به اینکه مقدمات لازم برای ثبت جهانی آیین سنتی بیل‌گردانی محلات در حال انجام است، گفت: نماینده یونسکو به منظور ثبت این آیین کهن ارزشمند در فهرست جهانی در مراسم سال جاری دعوت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: این آیین در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و هر ساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی  هر سال  در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه این آیین سنتی روز جمعه ۷ اردیبهشت در سکوی بیل‌گردانی نیم‌ور برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این برنامه با همکاری شهرداری، شورای اسلامی و ستاد مردمی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور اجرا می شود. لایروبی و رژه بیل‌دارها، بیل‌گردانی و رونمایی از گواهینامه ثبت رویداد بیل گردانی در تقویم رویدادهای کشوری از بخش های مراسم سال جاری خواهد بود.

مرادی با  تاکید بر برنامه‌های متنوعی که همزمان با این آیین سنتی برگزار می‌شود، گفت: آیین جشنواره کاچی نیز به مدت سه روز به صورت همزمان برگزار خواهد شد و همچنین بیل گردانی نوجوانان نیز با رقابت نوجوانان در روز قبل از این مراسم اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ضمن دعوت از عموم مردم برای شرکت در این آیین کهن تصریح کرد: این آیین سنتی که همه ساله به منظور شکرگزاری بابت نعمت‌های الهی در شهر نیم‌ور محلات برگزار می‌شود قدمتی چندین هزار ساله دارد و برگزاری این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد. قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است، انجام می دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020400187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha