حفظ بازار تاریخی اراک باید با مشارکت کسبه بازار انجام شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بازار تاریخی اراک سند هویت شهر است، حفظ این مجموعه همراهی و مشارکت مالکان و کسبه بازار را می‌طلبد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمود مرادی ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در  برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» در خصوص احیای  بازار تاریخی اراک گفت: بازار اراک همه ساله مورد مرمت‌های اضطراری مستمر قرار گرفته است و  این مرمت‌ها از طریق اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی و شهرداری اراک به صورت مشارکتی انجام شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید به اینکه هیئت امنای بازار باید با برگزاری انتخابات آزاد و اصولی و رای گیری کسبه بازار تعیین شود، افزود: از آنجایی که صاحبان اصلی این بنای تاریخی مالکان و کسبه بازار  و اوقاف هستند، تمامی ذی‌نفعان  بایستی در جریان مرمت های بازار مشارکت قرار بگیرند و در این زمینه همراهی کنند و بدون مشارکت همه متولیان، نمی‌توان بازار تاریخی اراک را نجات داد. 

او با بیان اینکه طرح جامع مرمت بازار تهیه شده و مرمت ها بر اساس این طرح در حال انجام است، ادامه داد: حفظ این مجموعه تعامل و همکاری همگانی و همچنین کسبه بازار را می‌طلبد و  همواره انگشت اتهام به سمت میراث‌فرهنگی نشانه رفته است، هرچند هیچ شکی در وظیفه اصلی و سنگین میراث‌فرهنگی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی از جمله بازار اراک نیست.

مرادی با اشاره به اینکه  سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای مرمت های بازار تاریخی از سراهای گلشن و نوذری و کاشانی و فدایی و قسمت های دیگر شامل راسته اصلی، با نظارت مستقیم کارشناسان مرمت اجرا اشده است، اظهار کرد:  علاوه بر مرمت این سراها، به صورت همزمان مرمت‌های اضطراری، رفع خطر و انجام مرمت‌های اساسی دربخش‌های عمومی به ویژه راسته‌های اصلی بازار همچنین محوطه‌سازی گذرها و سراها با مشارکت شهرداری بافت تاریخی انجام شده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: مجموعه بزرگ بازار اراک، به مرکزیت چهارسوق، شامل ۲۰ سرا، حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراهای متعدد است که در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شده است.

او در ادامه گفت: بازار اراک در ۱۰ آبان ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. امیدواریم برای رسیدگی به بازار از حیث مرمت و احداث تأسیسات، مشارکت مالکین، کسبه و سایر دستگاه‌های متولی را نیز شاهد باشیم در غیر این صورت اعتبارات ابلاغی فقط صرف رفع خطر و مرمت های اضطراری خواهد شد.

مرادی ادامه داد: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک است و ما نباید با سیاه نمایی کاری کنیم که گردشگران فکر کنند بازار تاریخی دارد روی سرشان خراب می‌شود.  رمز احیای بازار تاریخی اراک حضور گردشگران در این مجموعه تاریخی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021100617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha