همایش بزرگداشت «روز ملی خلیج فارس از منظر پژوهش‌های مردم‌شناسی» برگزار شد

همایش بزرگداشت «روز ملی خلیج‌فارس از منظر پژوهش‌های مردم‌شناسی» در ماهشهر برگزار و پژوهشگران پژوهشکده مردم‌شناسی در آن به ارائه سخنرانی در خصوص پژوهش‌های میدانی انجام شده در حوزه خلیج‌فارس پرداختند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ۱۴اردیبهشت ۱۴۰۳، با حضور فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر، علیرضا ایزدی مشاور وزیر میراث‌فرهنگی و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حجت‌الله آقائیان نماینده اداره کل امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، پژوهشگران، علاقه‌مندان به تاریخ و پیشینه خلیج فارس و برخی از مسئولین استانی و شهرستانی در بندرماهشهر برگزار شد.

در این همایش که با همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرمانداری بندر ماهشهر، منطقه سوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت عملیات غیرصنعتی، شرکت نصر ایرانیان و توسط اداره میراث‌فرهنگی ماهشهر برگزار شد، پژوهشگران پژوهشکده مردم‌شناسی به ارائه سخنرانی پژوهش‌های میدانی انجام شده در حوزه خلیج‌فارس پرداختند.

ژیلا مشیری در این همایش از سازه‌های سنتی چون برکه، چاه، چاله، کولغ، و سد و بند نام برد و آنها را  از سازه‌های استحصال و ذخیره آب در خلیج‌فارس خواند و گفت: این سازه‌ها به علت گرمی هوا و باران‌های سیل‌آسا در این منطقه از بهترین سازه‌های ذخیره آب هستند که با دانش بومی و فناوری سنتی در این مناطق ساخته شده و سالیان متمادی از آن استفاده می‌شده است.

در ادامه زهرا زارع به بررسی جایگاه طرائق صوفیانه در حیات فرهنگی منطقه خلیج‌فارس پرداخت و گفت: اگرچه اهمیت ابعاد اقتصادی و سیاسی منطقه خلیج‌فارس بر کسی پوشیده نیست و در سالهای اخیر عمده پژوهش‌ها پیرامون خلیج فارس به این موضوعات معطوف شده اما به نظر می‌رسد که یکی از وجوه اهمیت این منطقه تحولات فرهنگی آن است.

او افزود: طریقه‌هایی چون مرشدیه، دانیالی و نجمیه از سده پنجم تا یازدهم هجری به واسطه حضور پررنگ خود در خلیج‌فارس در بسیاری تحولات سیاسی و اجتماعی منشا اثر بوده‌اند و به مثابه سفیرانی فرهنگی نقش ویژه‌ای در انتقال میراث عرفانی ایران از اقیانوس هند تا دریای شرقی چین داشته‌اند.

مریم کیان نیز به بررسی هرمز در قرن هشتم هجری از منظر ابن بطوطه پرداخت و اظهار کرد: ابن بطوطه در قرن هشتم در سفر سوم خویش به ایران از طریق جزیره هرمز، در سال ۱۳۵۴ میلادی، این منطقه را شهری با بندرگاه پر رونق توصیف کرده است که کشتی‌هایی که از هند و سند می آمدند، کار داد و ستد را انجام می‌دادند. او در اقامت کوتاهش در جزیره هرمز درباره خوراک، آداب و معاشرت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن نکاتی را اشاره کرده است. به خصوص درباره کمیاب و گرانبها بودن آب و شیوه‌های آبرسانی به مردم توضیح داده است.

در ادامه گیتی دشتکی درخت نخل و تاثیر آن  بر زندگی و فرهنگ مردم در حوزه فرهنگی خلیج‌فارس را مورد بررسی قرار داد.

او گفت: درخت نخل درختی است مقدس که به واسطه  خصوصیاتی چون نیاز به آب شور و آب و هوای گرم در اکثر شهرهای جنوبی و خلیج‌فارس رشد و نمو کرده  و از خصوصیات بارز این مناطق  نخلستان‌های موجود در آن است که در اقتصاد، هنرهای سنتی، محاورات و گفتگوها و همه ابعاد زندگی در این منطقه نقش عمده‌ای ایفا می‌کند و از لحظه تولد تا کوچ از دنیا چه به صورت فیزیکی وجه معنوی حضور پررنگی دارد.

نازنین نوری‌نژاد در پایان به دانش پزشکی در حاشیه جنگل حرای جزیره قشم پرداخت و رابطه دانش بومی با زیست‌بوم منطقه را مورد بررسی قرار داد.

او تصریح‌ کرد: بررسی میزان رواج و نوع بیماری‌ها در منطقه حرا می‌تواند برای برنامه‌ریزان و سیاستگذاران سلامت در منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

در حاشیه این همایش برنامه‌های جنبی چون نمایشگاه داگشت، نمایش عروسک‌های سنتی اقوام و نمایشگاه نقشه‌های قدیمی خلیج‌فارس به اجرا درآمد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021600847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha